Logistiek moet weer relevant worden

Na 40 jaar logistiek zit het vak in een mid life crisis. Logistiek wil zich nu met van alles gaan bemoeien; de zorg, overheden, banken, servicebedrijven, de bouw, evenementen en mobiliteit. Is dat terecht? Of, zijn we rijp voor een paar stevige therapeutische gesprekken over onze toekomst?

 

 Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Logistiek.nl:

Binnen onderwijs en onderzoek is er veel discussie over waartoe wij op aarde zijn. Er gaan zelf stemmen op om het logistieke onderwijs op hogescholen op te heffen en te integreren met bedrijfskunde en technische en economische opleidingen.
Dat is niet zo’n gek als je ziet dat logistiek vandaag een volwassen onderdeel is van veel andere opleidingen zoals bouwkunde, commerciële economie, bedrijfskunde en facilitair management. Waarin maken we dan nog het onderscheid met onze aparte  ‘logistiek’? Waarin zijn we nog bijzonder?

Midlife crisis

Ik durf gerust te stellen dat we met 40 jaar logistiek in Nederland  in een mid life crisis zijn beland. Logistiek wil zich nu met van alles bemoeien; de zorg, overheden, banken, servicebedrijven, de bouw, evenementen en mobiliteit. Raken we daarmee niet onze focus kwijt? Zijn onze jonge professionals straks klaar voor de echt belangrijke uitdagingen waarvoor we staan?

Disruptie

De vanzelfsprekende, vertrouwde logistiek past niet meer. We staan voor grote, wereldwijde veranderingen die de logistieke modellen van vandaag in een keer ‘incourant’ maken:

  • Connectiviteit, toenemende transparantie en digitalisering leiden tot nieuwe verdienmodellen en een andere interactie met klanten en ketenpartners. Wat kunnen we leren van Airbnb, Uber, Amazon en Booking.com?
  • De komende 30 jaar moet de logistieke sector een factor 6 winnen in CO2-productiviteit.
  • Hoe voeden we 9 miljard mensen in 2050? Klimaatverandering leidt tot meer volatiliteit in het aanbod, en in de prijzen, van landbouwproducten. Logistiek gaat niet meer alleen over de juiste hoeveelheid op tijd, maar ook over de juiste prijs, beheerste risico’s en voorkomen van derving.
  • De circulaire economie heeft circulaire logistiek nodig.
  • Robotisering en automatisering gaan veel banen in de logistiek raken.
  • De ontwikkeling van megasteden vraagt om nieuwe oplossingen voor leefbare, veilige en robuuste steden.

Relevant

Logistiek is meer dan ooit nodig om die uitdagingen aan te pakken. Maar, de huidige ‘logistieke’ concepten voldoen niet meer. Er is een andere kijk nodig op samenwerking in ketens, de technische inrichting van goederenstromen en de beheersing van wereldwijde goederenstromen. We moeten ons vakgebied opnieuw relevant maken; ‘never waste a good mid life crisis’.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>