Mobiliteit is van iedereen, toch?

Gemeenten lanceren het ene mobiliteitsplan na het andere. Minder parkeerplekken, minder zware vrachtwagens, zero emissie zones, snorfietsers van het fietspad af en iedereen in de elektrisch auto, bestelauto of bus. Autoluw is het nieuwe motto voor beleid. Elke stad wil fietsstad worden. Wat is er mis met mensenstad?Prima plannen voor een vitale stad. Iedereen, bewoners, bezoekers en werkenden, gaan ermee te maken krijgen.

Wie de vele plannen echt leest krijgt het gevoel dat mobiliteit steeds meer over ideologie en dogma’s gaat en steeds minder over feiten en gevolgen. En, als feiten worden gepresenteerd, dan soms selectief en uit context.
Wat betekent zero emissie stadslogistiek in 2025 voor de vele duizenden ZZP-ers in de bouw en transport? Ik ben nog steeds op zoek naar harde cijfers over het aantal gewonde fietsers door ongevallen met snorfietsers op het fietspad. Het leek vooral te gaan over, overigens volkomen terechte, ergernissen op het te volle fietspad. En, weten we eigenlijk wel waarom we allemaal zo overmobiel zijn geworden? Welke onderzoeken zijn er gedaan naar gedrag in het verkeer en de gevolgen voor de veiligheid? Het is de olifant in de kamer.

Mobiliteit lijkt in het verdomhoekje te zetten. Maar, mobiliteit is van levensbelang voor Nederland dat via de mainports en brainports verbonden is met de rest van de wereld. Mobiliteit is harde economie; mobiliteit brengt welvaart. Mobiliteit betekent kansen voor meer mensen op de arbeidsmarkt, bewegingsruimte voor minder mobiele mensen en toegang tot (mantel)zorg voor wie dat nodig heeft. Er zijn veel belanghebbenden bij mobiliteit met vaak tegengestelde belangen. Dat zijn lastige keuzes.

Mobiliteit is natuurlijk niet altijd 'goed' of ‘leuk’. Bewoners willen schone lucht, veilig verkeer en meer ruimte op straat in de binnenstad en woonwijken. Bij het maken van mobiliteitsbeleid moet je ‘multi actor-multi criteria’ denken. Inspraak zonder inzicht, leidt tot uitspraak zonder inzicht. Dat kan alleen maar als je de mobiliteitscijfers op orde hebt, goed rekent aan de gevolgen van maatregelen en de belangen van verschillende belanghebbenden zorgvuldig weegt. Dat zijn toch niet alleen de belangen van kansrijke, gezonde fietsende bewoner die het zich kunnen veroorloven binnen de ring te wonen? Mobiliteit is van ons allemaal. En, mobiliteit is ook voor ons allemaal. Mobiliteit gaat over mensen, niet over vervoermiddelen.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>