Pakketleed: afspraak maken met de buren?

Een Amsterdammer schreef een brief aan de gemeenteraad over de last die hij had van pakketbusjes. Hoe antwoord je op zo’n brief van een boze burger? De burgmeester reageert begripvol richting de brievenschrijver. 'Het staat iedereen vrij om producten te kopen en deze thuis of op een afleverpunt te laten bezorgen. Met name voor mensen zonder een auto is dit een uitkomst. Deze bestelbus zorgt ervoor dat er niet talloze verschillende leveranciers van (web)winkels ieder met een eigen bestelbus of auto door de straat rijden om diezelfde pakketjes af te leveren. Maar het is ook stressvol voor de bezorger die zijn of haar werk doet en tegelijkertijd de ongeduldig wachtende rij auto’s erachter ziet toenemen', aldus Halsema.

Samen afstemmen

De burgemeester stelt voor dat bewoners in hun eigen straat onderling zouden kunnen afstemmen dat ze alleen op bepaalde dagen, bijvoorbeeld op (on)even dagen, pakketten, maaltijden en spullen thuis laten bezorgen. Of om af te spreken alle pakketten voortaan op een afleverpunt te laten bezorgen. Als alle leveringen via een afhaalpunt gaan hoeft er minder vaak een bestelbus voor pakketjes door de straat te rijden. Een tweet over de wijze raad van de burgemeester leidde tot veel goede suggesties over hoe het ook anders kan; afhaalpunten, goede laad- en loslocaties, bezorgen op afspraak en veel meer.

Geef bezorgers de ruimte

De autoluwe ambities van veel gemeenten maken het de bezorger er allemaal niet makkelijker op. Als gemeenten inzake hun autoluwe plannen niet vooraf nadenken over buurtlogistiek staan straks de stoepen vol met bestelauto’s, wordt de lucht nooit schoon, is het niet veilig om buiten te spelen en blijft dit bezorgers stress geven.

Voor de Utrechtse nieuwbouwwijk Merwede (zie foto boven, red.) is vooraf nagedacht over buurtlogistiek. Om de woonstraten zelf autoluw te houden, komen er stadslogistieke hubs met voorzieningen voor levering met vrachtfietsen. Digitale handhaving in de voetgangerszones zorgt voor veilige en prettige woonstraten. Vanuit centrale inpandige mobiliteitshubs met ‘pakketmuren’ worden bewoners en ondernemers beleverd. Of, aan de voordeur met bezorgrobots, vrachtfietsen en kleine elektrische voertuigen. In Merwede kun je straks de pakketbezorger, maar ook de loodgieter, met een gerust hart laten komen. Dit is echter mosterd na de maaltijd voor de smalle Amsterdamse Kanaalstraat die eind 19e eeuw is aangelegd.

Autoluwe woonwijken

Eén vraag beantwoordt de burgmeester niet: met welk recht claimt de individuele automobilist de straat? Pakketbezorging is een gebundelde afleverservice van vele leveranciers. Best slim. Hoe deden de melkman, groenteboer, bakkersjongen, schillenboer en ijscoman dat 50 tot 100 jaar geleden in de Amsterdamse Kanaalstraat? Of, hadden we toen nog geen toeterende boze burgers?

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>