Slimme planning voor fietslogistiek PostNL in Amsterdam

PostNL leegt brievenbussen, bezorgt en haalt zakelijke post op en bezorgt pakketten met elektrische bakfietsen en Stints. Een pilot is daarmee in 2017 wegens succes omgezet in een structurele oplossing. De inzet van de elektrische bakfietsen en Stints past binnen de ambitie van PostNL om in 2025 in binnensteden zero emissie te bezorgen. 

Amsterdam

De brievenbussen en de eigen locaties in de stad spelen een hoofdrol in het project. PostNL heeft in de binnenstad van Amsterdam ongeveer zeshonderd brievenbussen die PostNL vijf van de zeven weekdagen leegt. PostNL heeft meerdere locaties verdeeld over Amsterdam die als micro-hub voor fietslogistiek kunnen dienen.

De Amsterdamse binnenstad is druk en het gemeentelijke beleid wordt steeds strenger. “De fietsen en Stints blijken bovendien in de stad veel effectiever te zijn dan de busjes. Uiteraard hebben we wel flink getest wat werkt en wat niet werkt. Daarbij kwamen we tot een paar verrassende conclusies”, vertelt Lodewijk Aandewiel, logistiek ontwerper bij PostNL Fietslogistiek op Transport en Logistiek.

Planning van netwerk

Eén van de grootste uitdagingen bleek was de rittenplanning. Bestaande software voor voertuigen bleek niet geschikt voor het plannen van fietsroutes. “Een fiets is in de binnenstad veel sneller, je bent immers niet altijd gebonden aan éénrichtingsverkeer. Ook kun je door een park fietsen. Verder: een fiets plaats je op de stoep en je blokkeert daarmee niet de weg. Fietsen is effectiever en groener.” Met simulatiesoftware zijn planningen aangepast, inclusief verschillende snelheidsprofielen.

PostNL kost voor Descartes Systems Group als ICT-partner. Aan de software die Descartes bood werd een aantal functies toegevoegd. Zoals specifieke kaarten voor de fietsen, met daarop fietsbruggen en sluisjes gemarkeerd die voor auto’s en busjes niet toegankelijk of zelfs verboden toegang zijn.

Afspraken met klanten

Aan de oorspronkelijke dagindeling ten tijde van het rijden met busjes is niet heel veel veranderd. “Deze indeling ligt redelijk vast. We leveren in de ochtend post en pakketten af bij de zakelijke klanten. ‘s Middags halen we post en pakketten op en legen we brievenbussen. En in de avonduren bezorgen we pakketten bij consumenten die daarom vragen. We ervaren nu dat we veel stops kunnen plannen binnen diverse tijdsvensters.” In totaal heeft PostNL nu dertig elektrische bakfietsen en dertig Stints in Amsterdam rijden.

Inmiddels zijn de routes in Amsterdam uitgewerkt en wordt de rittenplanning automatisch uitgevoerd. Aandewiel van PostNL: “Eventueel passen we die planning handmatig nog aan, maar veel omkijken hebben we hier niet naar. Bij het plannen van de ritten zijn de hoeveelheid routes en de benodigde aantallen bezorgers leidend. Dat zijn de kritische elementen in ons proces.”

Chauffeurs zijn positief

Het project heeft de nodige uitdagingen, maar het resultaat is volgens Aandewiel positief. “We moesten chauffeurs die gewend waren om in hun verwarmde busjes te rijden echt overtuigen. Maar na een aantal weken bleken de meeste chauffeurs het erg fijn te vinden om in de frisse lucht te werken. We zagen ze fysiek opknappen en met een glimlach terugkeren van hun route.” Een bijkomstigheid die de bezorgers waarderen is dat ze nu veel meer positieve interactie hebben met de Amsterdammers.

Lees het hele artikel op Transport en Logistiek.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>