Stadslogistiek wordt precisielogistiek

Met de bestelauto naar de stad? Bereid je dan maar goed voor. Met de komst van autoluwe en autovrije woonwijken, binnensteden en campussen liggen de bezorgers en monteurs onder vuur. Er is letterlijk geen ruimte meer. Elke rit wordt ‘billen knijpen’. Wat kom ik straks onderweg allemaal weer tegen?

Vandaag stond er weer een vloekende en tierende leverancier in de straat met zijn dieselbus. Nergens een laad- en losplek te vinden, de woning waar hij moet zijn zit in een autovrij gebied en als hij uiteindelijk toch een plek vindt, dan moet hij 6 euro per uur betalen. Terwijl hij in hoog-Brabants accent in discussie gaat met de verkeersregelaar, fietst zijn een collega-leverancier fluitend voorbij op een vrachtfiets. Hij is nu echt boos: ‘zo kan ik mijn werk niet doen’. Ik reageerde binnensmonds: ‘dat klopt, je moet het ook anders doen‘.

Lees ook:

Sharing Logistics-project: deeleconomie aanjager zero-emissie stadslogistiek

Op Facebook schrijft een buurtbewoner: ‘Het lijkt erop dat er daar door de planners van de gemeente helemaal geen rekening mee is gehouden. Integendeel. Ik hoorde van de monteurs die bij mij kwamen dat ze worden afgesnauwd door nerveuze verkeersregelaars’. Bijzonder toch; je wilt wel de lusten van de autovrije wijk en niet de lasten? Had je als bewoner het de leverancier niet even kunnen informeren over waar hij wel mag staan?

De planner moet de leveringen goed plannen rekening houdend met de lokale regels; zero emissie zones, venstertijden, laad- en losplekken, bij verkeersveiligheid en gewichtsbeperkingen. Kan het met een vrachtwagen? Wanneer met een bestelauto? En, wanneer met de vrachtfiets? Heb ik een ontheffing nodig? De lokale overheid moet zorgen voor die ‘local traffic data’.

Bereikbaarheid is vandaag niet meer vanzelfsprekend. Wen er maar aan: perfect preparation prevents poor performance. Stadslogistiek wordt precisielogistiek.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>