Transportmarktplaats Quicargo groeit met 240 procent in eerste kwartaal 2020

Het digitale transport platform Quicargo meldt het beste kwartaal in haar 3-jarige bestaan. Verladers zoeken meer dan ooit naar digitale oplossingen die hun meer controle geeft over zendingen. Quicargo groeide 240% en verdrievoudigde haar omzet het in eerste kwartaal van 2020.

Het eerste kwartaal van 2020 werd bij Quicargo gemarkeerd door het begin van de COVID-19 uitbraak. Vervoerders zagen het aantal transportopdrachten teruglopen, terwijl verladers steeds voorzichtiger omgingen met het plaatsen van verzendingen. In deze turbulente en complexe tijd zoeken beide partijen naar oplossingen.
Quicargo biedt een digitaal platform dat vervoerders de mogelijkheid geeft om extra verzendingen op te pakken en daarmee extra inkomsten te genereren. Tegelijk profiteren verladers van meer zekerheid dat alle zendingen daadwerkelijkheid uitgevoerd worden. Dit vormt de basis voor een win-win situatie. Dit heeft geleid tot een exponentiële groei onder zowel vervoerders als verladers die dagelijks actief zijn op het online platform. Waar steeds meer vervoerders momenteel hun wagenpark verkleinen en/of afscheid nemen van charters vergroot Quicargo juist in rap tempo haar vervoerders netwerk. Hierdoor kan het bedrijf voor iedere transportbehoefte een gepaste oplossing bieden. Dat neemt veel regelwerk uit handen.

Groot netwerk

Sam Houwen (CCO van Quicargo): “Quicargo biedt vervoerders de mogelijkheid om iedere dag de beladingsgraden te optimaliseren door extra zendingen van Quicargo te accepteren die goed passen in hun planning. Tegelijkertijd kan het platform verladers garanderen dat iedere zending zal worden uitgevoerd aangezien Quicargo profiteert van een groot netwerk met meer dan 300 vervoerders.”

In controle zijn

Logistiek planners van bedrijven willen zoveel mogelijk in controle zijn over hun zendingen, met name in tijden dat de voorspelbaarheid van de transportplanning afneemt. Quicargo biedt volledige transparantie in informatie door het gehele zendingsproces te digitaliseren, vanaf het moment dat je een zending boekt, tot en met het volgen van de vracht en afhandelen van de factuur. De processen gaan online en cloud-based, waardoor het platform zich leent voor thuiswerkende planners; 70 procent van de transportorder wordt volledig automatisch afgehandeld.

Coronavirus: meer volatiliteit

Veel transporteurs zien dat de vraag naar transport grilliger is geworden. Niek Broekhuysen, operationeel manager Melis Logistics vertelde tegen Logistiek.nl over hun grootste bottleneck: “De grilligheid van de klanten. Wij doen de retail voor Leen Bakker. Door cororna en de overheidsmaatregelen is dat werk. Daar staat tegenover dat we een enorme piek zien in thuisleveringen; denk aan isolatiemateriaal, tuinhout, tuinhuisjes.” Marwin Melis, eigenaar van Melis Logistics: “Ook doen we de logistiek voor onder meer Kruidvat en Lidl winkels. Die werkzaamheden namen enorm toe. Dat vraagt flexibiliteit in materiaal, omdat je voor de diverse opdrachtgevers verschillende trailers nodig hebt. Maar vraagt ook flexibiliteit in personeel en dat kunnen we goed omdat we altijd al rouleren met mensen tussen werkzaamheden en opdrachtgevers.”

De komst van het Coronavirus in Europa heeft zonder twijfel effect gehad op het aantal transacties van sommige verladers. De volatiliteit in de transportmarkt is groot. Het aantal verladers dat actief is op het platform van Quicargo is ook sterke gegroeid met een record van meer dan 550 actieve verladers in maart. Tevens heeft Quicargo eind maart een record aantal transportopdrachten ontvangen op één enkele dag.

Walther Ploos van Amstel.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>