Trens presenteert nieuw elektrisch distributievoertuig

Trens brengt een elektrisch distributievoertuig op de markt met een laadvermogen die groter is dan de bekende concepten. Bovendien leent het zich voor een nieuw logistiek concept met mini-hubs. Sligro-ISPC start in 2019 in Antwerpen en Gent met de Trens-Logic voor de duurzame bevoorrading van de horeca in de binnensteden.

 

Het product
Trens BV is een nieuw Nederlands bedrijf dat elektrische bedrijfsvoertuigen ontwikkelt en produceert. Als een van de voertuigen heeft Trens een variant ontwikkeld voor stedelijke distributie; de Trens-Logic. Deze bestaat uit een trekker met twee of drie wagons (afhankelijk van de maat). De wagons hebben ieder een netto laadvermogen tot 2000 kg. Afhankelijk van de uitvoering en vloerhoogte passen 10 tot 12 rolcontainers in een wagon, plus ruimte voor losse pakketten.

De wagons kunnen geleverd worden met een koel-vriesfunctie. De trekker laadt ’s nachts en kan, afhankelijk van het batterijpakket, de route en de belading, tot 300 km per dag rijden. De laadcapaciteit komt dus overeen met vier bestelwagens, terwijl er maar een chauffeur, eventueel met bijrijder, nodig is. De kosten van inzet zijn daarmee gunstig.

Het design van de Trens-Logic is vriendelijk en het voertuig mengt goed met langzaam stadsverkeer en voetgangers. De wagons volgen exact het spoor van de trekker, waardoor het voertuig goed uit de voeten kan in nauwe straten. Uitgegaan wordt van een snelheid tot 45 km/h.

Het concept
De Trens-Logic leent zich voor een vervoersconcept met mini-hubs. Dat gaat uit van hubs aan de rand van de stad of woonwijk en inzet van de Trens-Logic-wagons als mini-hubs. Deze mini-hubs kunnen zelfstandig in een wijk of winkelstraat geplaatst worden en van daaruit worden goederen verder lopend, met LEV’s of de fiets gedistribueerd. De trekker rijdt intussen met andere wagons verder. Met een goede routing en planning van halen en brengen is een heel efficiënte distributie te organiseren met weinig verkeersbewegingen en voertuigen in drukke stedelijke gebieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *