Albert Heijn heeft dringend oplossing nodig voor wachtrijen bij pick-up-points

Albert Heijn opende in Katwijk de eerste pick up point (PUP) binnen in een winkel. Voor in de winkel, net na de ingang, is een kleine opslagruimte gebouwd. Daarin zit het afhaalloket voor internetboodschappen.

 

Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Twinklemagazine:

 

Lang wachten

Albert Heijn is nog volop aan het leren, aldus Jessica Boonstra, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de pick up points, in Distrifood. Zo kampen de pick up points voor auto’s met enorme pieken en de klanten komen massaal tussen 16 en 18.30 uur. Daardoor lukt het vaak niet om de mensen binnen vijf minuten te bedienen. Albert Heijn probeert de klanten nu te lokken naar de rustigere uren, door servicekosten te berekenen op de piektijden.

Spitsmijden

Het probleem was voorspeld door de experts. Die wachtrijen moet je fundamenteel aanpakken. Van de Nederlanders forenst 50%. Die komen natuurlijk na hun werk massaal langs bij de pick up points. Er is dan veel extra ruimte en veel extra mensen nodig, anders krijg je veel teleurstelling bij klanten. De vraag is of je die klanten bereid krijgt tot 'spitsmijden'. Ik denk het niet...

Dit probleem hebben straks alle afhaalpunten. De Kiala’s, de Postkantoren, de Hema en de Buren-vestigingen. Met als resultaat eindeloze rijen en (fiets)parkeeroverlast in de buurt. Dan is afhalen geen fijne optie meer.

Location based services

Een slimme en simpele oplossing is gebruik te maken van mobiele telefoon en location based services. Je rijdt weg van huis of kantoor en druk de ‘ikkomeraan’-knop in. Je mobieltje weet waar je ben, de app weet hoe ver je nog bij het pick up point vandaan bent, en geeft ‘real time informatie door aan het pick up point. Mijn ikkomeraan-app, powered bij TomTom, gaat Albert Heijn straks vertellen dat ik er over 5 minuten ben.

Op een groot bord in het pick up point staan de eerste vijf klanten die straks komen. De medewerkers zetten de boodschappen klaar, je rijdt binnen, inladen, en je kunt meteen door rijden. Niks wachten, niet parkeren, dat is de ultieme pit stop; ‘speeddocking’ avant la lettre. Thuisbezorgd.nl gebruikt bijvoorbeeld de foodtracker-app om de hongerige meute te informeren waar hun pizza of kebab blijft. Gebruik dat concept nu voor de pick up points.

Leuk

En de app is ook leuk voor thuis; de ikkomeraanschata-app. Het fluitsignaal om jouw minnaar de deur uit te zetten of de aardappels op het vuur te zetten. Of voor de pakketbezorgers van PostNL. De ikkomeraanmeteenpakjevancoolblue-app. Twee slimme studenten moet zo’n app in een middag in elkaar kunnen zetten.

 

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Robbert stam
Of je rolt het aloude IKEA concept uit, als er teveel mensen wachten in een rij kun je ze ook zelf hun kratje eten laten halen uit het (tussen)magazijn. Vergt wel iets van de layout, maar ah heeft natuurlijk (als supermarkt ipv kruidenier)al langer ervaring met selfservice.