Bezorgtax? Prima plan!

MKB Amsterdam pleit voor een bezorgtax voor consumenten die af en toe eens een pakje thuiskrijgen. Dat gebeurt in een Amsterdams huishouden een keer per week. We moeten 'bezorgschaamte' hebben. De bestelauto’s die de pakjes bezorgen zouden leiden tot een verkeersinfarct. Dat moet minder. Is die bezorgtax een goed plan?

Dat de binnenstad en woonwijken vol stromen met bestelauto’s klopt. Nu al is een op de vijf voertuigen in Amsterdam een bestelauto of vrachtwagen. En, er komen er steeds meer. Van de dagelijks 30.000 bestelauto’s is 5 procent voor pakjes voor consumenten… maar, vooral ook voor bedrijven. De meeste pakjes gaan naar zakelijke klanten. Rogier Havelaar, van PostNL, reageerde met de echte feiten op Linkedin. Ook Thuiswinkel.org was verbaasd over de onhandige oproep van MKB Amsterdam; welkom in de 21e eeuw.

Meer dan 80 procent van het vrachtverkeer in Amsterdam is van bedrijven voor bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor de bouw, horeca, winkels, kantoren en afvalinzameling. Dat groeiende stadslogistieke verkeer past inderdaad niet meer bij de autoluwe ambities van Amsterdam. Dat verkeer neemt teveel ruimte in. De boodschap van MKB Amsterdam roept de reactie op: 'be careful what you wish for!'. Straks kondigt de gemeente nog een zero emissie zone aan in 2025 die 40.000 tot 60.000 bestelauto’s raakt; vaak van MKB-ers. Of, de gemeente stopt de bijna gratis parkeerontheffing voor ondernemers die vaak in de stad moeten zijn.

Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van stadslogistiek met een bezorgtax is eigenlijk een prima plan. Dan belonen we ondernemers die efficiënt, met veel zendingen, en met schone voertuigen de stad in rijden en stimuleren we ondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling en samenwerking. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.

 

 

Walther Ploos van Amstel

Lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam

 

 

 

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Franke
Hoe hoog moet die bezorgtax dan zijn, zodat deze ook daadwerkelijk regulerend gaat werken? Is het niet beter om alle pakjes op één adres in de buurt te laten bezorgen, waar de klant deze dan zelf afhaalt? En dus het aan huis afleveren stopt en zelfs verbiedt.
Voor het aan huis leveren van boodschappen is het beter deze via één algemene bezorger te bezorgen, ongeacht de toeleverende supermarktketen.