Een parkeerplekaanbieder die pleit voor een straatparkeerverbod: trap er niet in

Minder auto's, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en voor schone lucht? Daarover zijn vriend en het vijand het met elkaar eens. In Parool schreef parkeerplekaanbieder Parkbee een pleidooi voor een parkeerverbod op straat. Zelfs doorgaans goed geïnformeerde autohaters trapten er met beide benen in. Een parkeerplekaanbieder die pleit voor eigen gewin? Schaarste op straat is juist hun verdienmodel. De vos die de passie preekt...

In steden zijn evenveel particuliere parkeerplekken bij Q-Park garages, parkeerplekken bij hotels, bedrijven en particulieren als er betaalde parkeerplaatsen op straat zijn. Gaan die straks stunten met tarieven? Parkeerapps als ParkMobile en Yellowbrick zitten niet stil. Mobypark en Parkbee zijn de Airbnb’s van particuliere aanbieders. Zij verhuren nu al veel parkeerplekken, vaak in woonwijken en het centrum. Dat wordt alleen maar aantrekkelijker met als je straatparkeren verbiedt.Parkbee adverteert met: “Betaalbaar parkeren op toplocaties was nog nooit zo eenvoudig! Parkeren met ParkBee is tot wel 50% goedkoper dan op straat of in andere parkeergarages". Is dat de partner die de gemeente moet helpen autoluw te maken? Nogmaals, schaarste op straat is hun verdienmodel. Parkeren is het nieuwe goud. De gemeente verliest daarmee elke greep op de parkeertarieven en daarmee de automobiliteit.

Een straatparkeerverbod of hogere parkeertarieven leiden niet zonder meer leiden tot minder verkeer. De gemeenten ontzien in hun plannen ondernemers en bewoners met een vergunning. Die blijven lekker rijden. Parkeren als goudgerand verdienmodel gaat bovendien leiden tot meer, en goedkoper, aanbod om te parkeren en daarmee zelfs tot meer autoverkeer.

Een autoluwe gemeente, of buurt of binnenstad, vraagt om een samenhangende aanpak met minder toegankelijkheid, beprijzen van toegang (en parkeren) ook voor bewoners en ondernemers, een strikte handhaving, een aanpak van het bevoorradende verkeer, veel minder ontheffingen, goede alternatieven met openbaar vervoer, fietsen en lopen, een goed taxibeleid en greep op het particulier parkeeraanbod. Onderschat nooit de markt. Voor je het weet haal je het Paard van Troje binnen.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

J. van Velzen
Lid sinds 2020
Interessant. De oplossing klinkt heel verleidelijk inderdaad. Maar autoluw in de zin van minder auto's toelaten betekent toch echt ook: Minder parkeerruimte.
Hubert Sistermans
Lid sinds 2020
... als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen!