Fietsers voorrang? Een gewaarschuwd Belg telt voor twee...

Ik ben deze week te gast in Antwerpen als docent aan de universiteit. Altijd weer geniet ik van die historische binnenstad. Zelf woon ik hartje Amsterdam; ook zo'n mooie binnenstad. Elke keer zie ik meer fietsen in de Antwerpse binnenstad, ook gestimuleerd door de Velo-leenfietsen.

 

Natuurlijk is fietsen een mooi alternatief voor auto's en openbaar vervoer. Ze zijn schoner, gezonder, vriendelijker en nemen minder ruimte in. Autoverkeer hoort niet in onze binnensteden.

Amsterdam
Vast en zeker hebben de Belgische stadsbesturen ook de Hollandse fietslobby op bezoek gehad die hun verteld hebben over het succes van fietsen in mijn Amsterdam. De gesubsidieerde fietsmafiosi zullen zeker niet verteld heeft over het sterk stijgende aantal ongevallen met fietsers, de miljoenen investeringen in onder- en bovengrondse fietsparkings, snelfietsroutes en de inzet van vele wetshandhavers, omdat fietsers God noch gebod erkennen.
De lobbyisten toonden zeker geen lichtbeelden van trottoirs die vol staan met geparkeerde fietsen, waardoor mensen die slecht ter been zijn niet meer over straat kunnen.

Dan is er ook de agressie van de fietsers tegen anderen. De voetganger in Amsterdam is het leven niet zeker op een oversteekplaats, met zebrapad en groen licht, en zelfs niet op het voetpad. Luid bellende, en intussen SMS-end, rijden ze op je in, schreeuwend dat je opzij moet. Het is een absolute straatterreur, waar de toeristen op hun huurvehikels dapper aan meedoen.

De fietsen zijn een voortwoekerende plaag in Amsterdam waar geen kruid tegen gewassen is. Laat u geen zand in de ogen strooien door de Hollandse fietsmafiosi. Er is niet romantisch meer aan fietsen in het oude Amsterdam…

Antwerpen
Wat zie ik als ik op bezoek ben in de Belgische binnensteden? Fietsers op de voetgangersgebieden, fietsers die zich niets aantrekken van rood licht, boze blikken en overal geparkeerde fietsen. Het zijn de eerste excessen van het voortwoekerende fietsgebruik.

Voetgangers bestaan niet
In Europese binnensteden gaat meer dan 80% van de verplaatsingen te voet. Maar, voetgangers bestaan niet voor de stadsbestuurders. Ze worden namelijk niet geteld, omdat de verkeersmodellen die aantallen simpelweg niet aan kunnen. Dan is het altijd achter aansluiten bij plannenmakerij, verkeersbesluiten, de instelling van verkeerslichten, veiligheid en de herinrichting van de straten.

Dat is slecht. Voetgangers zijn nog schoner, ook gezond, veel beter voor de leefbaarheid, vriendelijk tegen elkaar, nemen veel minder publieke ruimte in en kosten de belastingbetaler veel minder dan de fietsers. Er zijn geen investeringen van collectieve middelen voor nodig.
Wandelen is ook veel leuker. Je ziet meer, je geniet meer, je besteedt meer en je versiert meer.

Keizer voetganger
Zorg ervoor dat de voetganger Keizer wordt in uw prachtige oude binnensteden. Maak grote fiets- en scootervrije wandelzones. Maak de fietser te gast in de binnenstad, net als bijvoorbeeld in Kopenhagen. Die voorrang voor de voetganger vergt wel een stevige gedragsverandering. Zorg voor adequate Park&Ride voorzieningen, waar fietsers en scooters aan de rand van de wandelzones kunnen parkeren. De vanzelfsprekendheid van overal in de binnenstad de tweewieler neer te kunnen zetten is niet van deze tijd.

België kan de tweewielertsunami nog keren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Of is dat een gezegde dat we enkel in Holland gebruiken?

 

 

Walther Ploos van Amstel
Amsterdam

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ApwNXaKSvLw

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ton B
Maastricht doet een dappere poging om het parkeren van de fietsen te regulieren. Middels gratis stallingen werkt dat best redelijk, en kan sturend worden ingezet om delen van de stad fietsluw te maken.