Heeft BOVAG gelijk?

Er wordt minder brandstof verkocht in Nederland. Zo werd in de afgelopen vakantiemaand mei 8 procent minder diesel verkocht dan in mei 2013. Ook werd 6 procent minder benzine getankt en daalde de afzet van LPG met maar liefst 22 procent. In Nederland is tussen de eerste 5 maanden 277 miljoen liter brandstof minder getankt dan in 2013. Dat zijn alarmerende berichten als je ondernemer bent in die sector.

Volgens BOVAG tanken we massaal over de grens vanwege de lagere prijzen in België en Duitsland. Dat kan ik me prima voorstellen als je in de grensstreek werkt of woont. Het prijsverschil is groot bij met name benzine, maar minder bij diesel.
Nederlandse tankstations langs de grens met België en Duitsland verkochten in april 40 procent minder diesel dan in 2013. Bij benzine was de daling 13 procent, volgens de BOVAG. Hoe moet je als ondernemer dan nog het hoofd boven water houden. Terecht dat BOVAG staatssecretaris Wiebes hierop aanspreekt.

Maar, het prijsverschil verklaart niet volledig de grote daling in het aantal liters het afgelopen halfjaar. In België en Duitsland is de afzet van brandstoffen namelijk ook afgenomen en is zelfs de verwachting dat die verder afneemt in de komende jaren. Dat is vreemd, toch? Als we massaal daar tanken, dan had de afzet daar toch moeten stijgen? Er moet dus meer aan de hand zijn.
Ik heb Bovag gevraagd hoeveel van die 6 tot 8 procent minder liters in mei brandstof nu echt komen door de brandstoftoerisme met België en Duitsland en hoeveel daarvan vanwege andere redenen. Een antwoord heb ik nog niet gekregen.

Mogelijk snapt BOVAG het zelf ook niet meer. Misschien gebruiken we wel gewoon veel minder brandstof door elektrisch te rijden, meer kilometers te maken in hybride voertuigen en gewoon zuiniger te rijden. Juist de veelrijders, vooral met die schonere lease-bakken, gebruiken veel minder brandstof. En, de transportsector heeft volop ingezet op zuiniger rijden met fuel management programma’s. Zij sparen 4 tot 6 procent brandstof.

Als deze fundamentele verandering waar is, en we gewoon minder brandstof gebruiken, dan staan de leden van BOVAG voor een harde, nieuwe realiteit. Pomphouders moeten nieuwe business modellen bedenken om de automobilist en vrachtwagenchauffeur als klant vast te houden. Of, met de laagste-prijs-aan-de-pomp of met een full-service-pakket. BOVAG kan dan niet alleen blijven wijzen naar Den Haag. Dan doe je de leden te kort.

Walther Ploos van Amstel

 

 

Foto: Mike Schellekens

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Paul Boselie
Lid sinds 2008
Vorige week wierp het dagblad Trouw de vraag op of de verbouwing van de A9 nog wel nodig is. De prognoses voor het verkeer zijn nu naar beneden bijgesteld, omdat de werkelijke verkeersdrukte steeds achter blijft bij de verwachte verkeersdrukte.
Een nieuwe Engelse studie laat zien dat mensen minder mobiel worden. De Engelsen reizen minder en over kortere afstanden. In Nederland is het aandeel thuis- of telewerkers tussen 2008 en 2012 langzaam toegenomen van 27 tot 32 procent.
Als we inderdaad minder, zuiniger en schoner gaan rijden dan heeft dat grote gevolgen voor iedereen die nu nog zijn boterham verdient met automobiliteit. De pomphouders, garagebedrijven, leasemaatschappijen, projectontwikkelaars en wegenbouwers moeten na gaan denken over hun toekomst.
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Vreemd... dieselprijzen in landen om ons heen zijn gelijk! Of, zelfs duurder https://twitter.com/TransportPerseu/status/499158716642787329/photo/1