Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland

De dagbladen kopten afgelopen maandag met: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’. Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger, stelt Veilig Verkeer Nederland in een persbericht; ‘Koeriersdiensten rijden binnen de 30 km-zones regelmatig te hard en letten niet op. Met alle risico’s van dien’.

Stemmingmakerij

Massaal namen de media het bericht over; ‘Verkeersonveiligheid in woonwijken door online bestellingen’. De NOS paste het bericht op de website tot op drie keer toe aan toen bleek dat de berichtgeving was gebaseerd op vage cijfers en gaf uiteindelijk ook de hardwerkende bezorger een stem; ‘er is te weinig geduld en respect’. Veilig Verkeer kwam met nieuwe, maar onbekende SWOV-cijfers over verkeersdoden met bestelauto’s die geen enkele aantoonbare relatie met pakketbezorging of ongevallen in woonwijken hadden.

Van de een miljoen bestelauto’s in Nederland zijn er 50.000 voor de pakketbezorging. Dat is 5 procent! Bouw- en servicebusjes zijn 80 procent van het bestelverkeer in woonbuurten. In mijn buurt staan die de hele dag op de stoep. Bovendien gaan er geen 400 mln maar 200 mln pakjes naar consumenten. De zakelijke pakketmarkt is nog steeds groot. Ik daag Veilig Verkeer Nederland uit om die woonstraat te noemen waar 40 tot 60 bestelauto’s met pakketjes komen. Het bericht laat de bittere smaak van stemmingmakerij achter.

Buurtlogistiek

Natuurlijk moeten we beter nadenken over de logistiek in woonwijken. In een woonwijk met, laten we eens zeggen, 3.000 woningen komen elke dag 300 pakjes voor consumenten met 6 tot 10 bestelauto’s. Die brengen in een moeite door ook de bestellingen van de senioren in de buurt die dankzij de thuiszorg thuis kunnen blijven wonen. Met de groei in online levensmiddelen komen er dagelijks 12 tot 24 voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo. Slimme bedrijven komen met lichte elektrische voertuigen. Valt dus allemaal wel mee.
De supermarkten, horeca en kantoren in die gemengde woonbuurten krijgen ook elke dag 10 tot 20 vrachtvoertuigen voor de deur. Afval? Ook, nog eens zoveel vrachtbewegingen.

Met stip op nummer een staan de servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder, Mielereparateur, keukenbouwer, domotica-expert en thuiszorgmedewerkers? Elke dag komen er 100 tot 150 servicelogistieke bestelauto’s naar die woonwijk.
Tot overmaat van ramp maken ’s avonds tussen 6 en 9 uur 200 tot 300 maaltijdbezorgers op hun scooters en fietsen de buurt onveilig.

Slimme oplossingen zijn veilig

De logistiek in woonwijken moet veel beter:

  • Zorg voor voldoende laad- en los- (en parkeer-) mogelijkheden en veilige routes voor de bestelauto’s die echt in die wijk moeten zijn.
  • Zet voertuigen in die beter passen bij de maat van de straat zoals lichte elektrische voertuigen en vrachtfietsen. En, natuurlijk moeten alle bestelauto’s schoon zijn.
  • Regel slimme (en onbemande) afhaalpunten waar consumenten en monteurs die in de buurt moeten zijn hun pakketten kunnen ophalen. Dat kunnen de buren zijn zoals bij ViaTim en Homerr.
  • Webwinkels moeten meer keuze bieden in leveropties en servicepunten. Het is toch zonde als de bezorger voor een gesloten deur staat,
  • Betrek de bezorger bij het nadenken over veilige buurtlogistieke oplossingen. Zij kennen de buurt als geen ander. En, natuurlijk mogen we hun aanspreken op onveilig gedrag als te hard rijden, op de stoep parkeren en appen achter het stuur.

Het is goed dat Veilig Verkeer Nederland aandacht vraagt voor veilige woonwijken. Maar, om dan te beginnen met het aanwijzen van de pakketbezorger als schuldige is niet eerlijk. Kom dan met een goede integrale mobiliteitsvisie op autoluwe, gezonde en vitale woonwijken waarbij de bewoners centraal staan met prioriteit voor lopen en fietsen en de buurtlogistiek goed is geregeld.

Nawoord: ik heb VVN om toelichting gevraagd op cijfers. Ondanks toezegging heb ik die toelichting niet ontvangen.

Walther Ploos van Amstel
Lector Citylogistiek – Hogeschool van Amsterdam.

 

Foto: Simon de Rijke (HvA)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *