Het schiet niet op met de zero emissie zones voor stadslogistiek

Het AD bericht vandaag over het gebrek aan voortgang bij de zero emissie zones voor stadslogistiek; gemeenten lopen er niet warm voor. De verwachting was dat deze zomer al dertig steden een zone aangekondigd zouden hebben, maar volgens Transport & Logistiek Nederland zijn er nog maar 19 steden die dat echt gedaan hebben.

Sommige gemeenten bestempelen enkele straten in hun voetgangersgebied in het centrum tot zero emissie zone. Dat is echt voor de bühne. Bovendien komen er heel veel uitzonderingen.

Ik betwijfel of er één stad is die het op tijd gaat lukken. Er wordt nog steeds gewacht op de landelijke criteria. Bovendien hebben we volgend jaar nog gemeenteraadsverkiezingen. Verkiezingen betekent uitstel van gevoelige onderwerpen. Reken maar op 2026 of later, want gemeenten moeten ondernemers tenminste vier jaar tijd geven om zich voor te bereiden.

De plannen zijn wel goed om het denken over duurzaamheid in gang te zetten. Grote ondernemers zijn nu al bezig met de elektrificatie om klaar te zijn voor 2025, 2026 of later. Duurzaamheid is een motief, maar geld ook. De jongste generatie elektrische bestelbusjes is nauwelijks duurder of ze zijn door subsidies zelfs goedkoper dan de dieselvarianten. ZZP-ers en MKB-ers met tweedehands bestelbusjes hebben meer problemen met de financiering van nieuwe elektrische bestelbusjes.

Lees het artikel hier.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>