Hoe krijgt restaurant de Waag nu nog zijn verse vis?

Het Parool berichtte dat een aantal bedrijven op de Nieuwmarkt voortaan op een schone manier wordt bevoorraad. Dat zorgt voor minder vracht- en bestelwagens. Goederen voor de deelnemende ondernemingen worden afgeleverd bij het Foodcenter aan de Jan van Galenstraat. Daar worden ze gebundeld en met een elektrische vrachtwagen of boot vervoerd naar de Nieuwmarkt.

Op Amsterdam Centraal schrijft Walther Ploos van Amstel over dit initiatief:

Café-restaurant In De Waag gaat nu van vijf naar twee leveringen per week. Normaal ben ik dolblij met initiatieven die tot minder vrachtwagens de stad leiden, maar ik maak me nu wel zorgen over het eten bij De Waag. Ik wil toch echt wel verse vis en een frisse salade en geen diepvries vis of kant-en-klaar maaltijden van de Hanos. Hoe De Waag dit met twee keer per week leveren gaan doen is me een raadsel.

Begrip?
Tegelijkertijd meldden de transportclubs EVO en TLN afgelopen donderdag dat er steeds meer agressie en geweld is tegen vrachtwagenchauffeurs in binnensteden. Laad- en loshavens zijn vrijwel altijd bezet. Het laden en lossen gebeurt daarom vaak op de rijweg, waardoor hinder voor het verkeer ontstaat. Dat is vaak een oorzaak van agressie tegen de chauffeur. De transportclubs EVO en TLN vragen om meer begrip en flexibiliteit.

Het is een prachtig plaatje als je net als ik veel van transport houdt. Maar, mijn buren delen die liefde niet en snappen het niet.

Alleen al de acht horecazaken in ons kleine straatje krijgen meer dan honderd leveringen per dag. Daar is geen begrip voor op te brengen als je meer dan twintig minuten staat te wachten voor vier vrachtwagens die achter elkaar hun doosjes en rolcontainers afleveren. Voor die honderd vrachtwagens gaan we toch geen laad- en losruimte vrij maken die af gaat van het schaarse aantal parkeerplaatsen voor bewoners in de buurt?

Effectief?
De gemeente Amsterdam wil terecht een autoluwe binnenstad. De bevoorrading van Amsterdam kan echt schoner en mogelijk zelfs goedkoper met minder vrachtwagens en busjes in de stad.

De meeste initiatieven bij stedelijke distributie kijken vooral naar de winkelbevoorrading. Dat is minder dan 10 procent van het goederenvervoer de stad in en die stroom is voor de grote winkelketens vaak al goed geregeld.

Het is een prima initiatief van wethouder Wiebes voor de Nieuwmarkt. Het is simpelweg niet te verklaren dat er elke dag 250 vrachtwagen op de Nieuwmarkt komen. Goed is dat juist de toelevering van de horeca wordt bekeken. Die is verantwoordelijk voor 20 procent van het vrachtverkeer in de binnenstad en het Foodcenter is een prachtige plek om te bundelen.

Maar, de levering van bouwmaterialen, goed voor 35 procent van de vrachtwagens, verdient ook zijn aandacht. Amsterdam kan bij de vergunningsvertrekking simpele eisen aan de bevoorrading van bouwplaatsen stellen.

In de toekomst wordt de levering van pakjes aan huis een nog grotere uitdaging, die is vandaag al goed voor meer dan 10% van de vrachtwagens in de stad.

Aanpakken
De oplossingen om vrachtwagens buiten de stad te houden zijn genoegzaam bekend. Samenwerking tussen bedrijven en transporteurs onderling, maar ook met de lokale overheden is een voorwaarde. Alleen het oproepen tot meer begrip, en minder agressie, biedt geen soelaas. Bedrijven en transporteurs zijn aan zet. Wethouder Wiebes mag ze daarop best wat harder aanspreken.

 

Walther Ploos van Amstel

http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2012/05/13/hoe-komt-de-verse-vis-straks-nog-bij-restaurant-de-waag

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>