Innoveren in renoveren biedt kansen voor de bouwsector

De markt voor renovatie en onderhoud bedroeg in 2017 20,8 miljard euro. Daarvan bestaat 6,1 miljard uit doe-het-zelfprojecten. Bij het werk dat professionals doen zijn de belangrijkste segmenten particulieren en woningbouwcorporaties. Tot en met 2020 groeit deze markt met bijna een miljard tot 21,7 miljard euro.

Horror

Verbouwen of renoveren? Wie ligt daar niet wakker van? Het is lastig een aannemer te vinden die zich ook nog eens aan budget en tijdsafspraken houdt. In ons appartementencomplex rommelen ze maar wat aan tot ergernis van alle buren en buurtgenoten. Het is het hele jaar rond 'Help! Mijn man is klusser'...
Vroeg beginnen en veel te laat stoppen. Veel geluidsoverlast, vrachtwagens in de straat, containers met bouwafval voor de deur, sloopafval dat lang blijft staan en parkeerplaatsen die door de veel bouwbusjes niet beschikbaar zijn. Als het snel en goed gaat, is dat voor bewoners prettig. Loopt het niet lekker, dan volgt een horrorscenario.

Werkspotters

Bij elk klusje belanden mijn buren steevast weer in de wondere wereld van de ZZP-ers en Werkspotters in de bouw. Die beloven plechtig het werk goed te doen, en op tijd, en vervolgende halen ze de ene na de andere collega binnen om de klus te klaren. Afspraken komen ze niet na, ze hebben de helft van hun spullen niet bij zich en rommelen maar wat aan. Hun mobieltjes gaan continu over. Dat zijn andere klanten die ook boos, verdrietig en ongeduldig zijn. Met het heen en weer slepen van hun spullen beschadigden ze ons mooie trappenhuis. Als je er niet steeds zelf bij blijft, dan wordt het niks. Ze verdwijnen na de eerste kop koffie, zodra jij naar je werk bent, met de noorderzon of om materialen te halen die ze zijn vergeten.

Biereco

Ons appartementencomplex zit in de ijzeren greep van de Firma Biereco ‘voor al uw verherbouwingen’. De nieuwe lekkages, op plekken die nooit gelekt hebben, worden afgedaan met ‘deze regen is anders dan vroeger’, ‘uw dakpannen zijn afgesleten’ en ‘het kozijn zweet’. Nooit eens een keer simpelweg: sorry, dit hebben we niet goed gedaan. Wij accepteren het halve werk dan maar weer, en niet voor de eerste keer. Het plaatsen van dubbel glas en het schilderen van de gevel verliepen al even knullig. De keukenleverancier liet na de bij garantievragen zelfs nooit meer iets horen. Als particuliere klant sta je helemaal nergens.

Innoveren in renoveren

De renovatiemarkt is een kansrijke markt voor de bouwsector. Zo'n 20 procent van de bouwmarkt. Maar, de bouwbedrijven kunnen die vraag niet aan. Consumenten verwachten kwaliteit, betrouwbaarheid en afspraak is afspraak. Dat is toch niet teveel gevraagd? Waar blijft de verbouw-Hema, een Easy-Build of een Mc-Renovate. Een duidelijk A-merk met kwaliteit voor consumenten. Ik ben de Biereco’s zat. Er is markt voor een betrouwbaar bedrijf waarbij je huis ‘one-stop-shop’, tegen vooraf transparante, en goede, prijzen, in vertrouwde handen is. Bij zo’n zorgenvrije verbouwer kun je simpel de renovatie op internet regelen, loopt de logistiek als een speer, bepaal jij de planning, krijg je vakmensen die het werk in een keer afmaken en een snelle service bij problemen.

Vernieuwbouw en renovatie is een  kansrijke markt voor bouwbedrijven en groothandels in de bouw. Die markt vraagt wel een andere, industriële aanpak met gestandaardiseerde processen, efficiënte bouwmethoden, met hergebruik van materialen, goede ondersteuning van de groothandel en slimme ICT op basis van BIM; front-office en back-office. Innovatie in renovatie is hard nodig.

 

Walther Ploos van Amstel

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>