Investerdeers kiezen voor schone steden

PWC doet onderzoek naar investeren in stedelijke onroerend goed: kantoren, woningen en winkels. Amsterdam staat op een van de laagste plaatsen in Europa. Het oordeel is: ‘onaantrekkelijk’. Dat is niet alleen vanwege het politieke klimaat in Den Haag of de vele lege kantoorkolossen. PWC constateert dat schone lucht en duurzaamheid steeds belangrijker zijn om als stad aantrekkelijk te zijn voor investeerders. Toch gaat bij stadsbestuurders het alarm nog niet af.

Wie wil er wonen in een smerige volle stad? Niemand toch. Toch groeien de grote steden als kool. Amsterdam passeerde dit jaar de grens van 800 duizend inwoners en verwacht een verdere toename tot 875 duizend inwoners in 2025.

Jonge gezinnen
Er wonen steeds meer gezinnen met kinderen binnen de ring. Die trotse stadsbewoners willen allemaal vitaliteit, zorg en onderwijs, leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid in hun buurt. De Amsterdamse stadsbestuurders moeten een balans vinden tussen de vele, ogenschijnlijk tegengestelde, belangen van bewoners, ondernemers en bezoekers in Amsterdam,

Schone lucht en duurzaamheid tellen bij die afweging nauwelijks mee. De politieke programma’s staan vol met goede bedoelingen, maar met de uitvoering valt het tegen. Het gaat met de luchtkwaliteit net als met gifgrond. We mengen zo lang schone grond bij tot de grond net aan de normen voldoet. Mengen en herverdelen van vuile lucht lost fundamenteel niets op.

Rekensommetjes
Amsterdam zet zich al jaren in voor schonere lucht in de stad. In 2011 heeft de stad als eerste Nederlandse gemeente de luchtkwaliteitsmaatregelen laten doorrekenen op kosten en baten en een meerjarenplan opgesteld. Amsterdam kreeg voor de ambities bij stedelijke distributie de Lean and Green Award van Connekt. De aanpak is, volgens de wethouder, op de goede weg en zorgt ervoor dat vrijwel de gehele stad in 2015 aan alle EU-luchtkwaliteitsnormen voldoet. Dat lijkt goed nieuws voor de Amsterdammers die zich zorgen maken over de RIVM cijfers.

Die plannen voor milieuzones en subsidies voor duurzame energie lijken met harde cijfers te zijn onderbouwd. Als de economische baten van een plan niet opwegen op tegen de kosten, dan verdwijnt het plan simpelweg van tafel. Veelverdieners aan de vervuiling krijgen de rekening in elk geval niet gepresenteerd. Dat bleek wel bij de discussies over het vaarbeleid en het ontzien van bestelbusjes en touringcars.

De waarde van schone lucht
De rekensommetje zijn verre van compleet. De economische waarde van wonen en de waarde van in een schone stad kunnen winkelen en uitgaan staan er niet in. Huizen en winkels worden meer waard als de luchtkwaliteit verbetert. Ik vind ze nergens terug in de plannen...

En, wat is de economische waarde van een betere gezondheid? De lagere kosten voor de gezondheidszorg staan ook niet in de plannen van de wethouder.

Onaantrekkelijk
Amsterdam scoort slecht bij investeerders. Ook, McKinsey komt in hun studie naar de beste steden van de wereld tot de conclusie: de manier waarop stadsbestuurders het milieu integraal meenemen bij de economische besluitvorming is essentieel voor groei.

Schone en duurzame steden zijn aantrekkelijk om in te wonen, te werken en te genieten en, niet in de laatste plaats, om in te investeren. Ze betekenen een geweldige economische stimulans voor de woningmarkt, de bouwsector en het leef- en ondernemersklimaat in die vitale en verleidende steden. Dan zet je als stadsbestuurder daar toch vol op in?

Verkiezingen
De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Goed nieuws is dat lokale poltieke partijen zich bewust zijn van meer duurzaamheid. Ook in Amsterdam. HetAmsterdamse CDA pleit voor rentmeesterschap en de circulaire ‘van wieg tot wieg’ economie, maar ook voor meer parkeergelegenheid, lagere parkeertarieven en alle ruimte voor touringcars. Groen Links zet volop in op de duurzame circulaire economie, en trekt meteen de stekker uit de Amsterdamse haven die de economische motor van de regie is. De VVD wil schonere lucht voor tientallen miljoenen minder dan begroot en presenteert ook weer plannen voor meer parkeergarages en 70 km per uur op de toegangswegen. D66 stelt: ‘door nieuwe manieren van produceren en consumeren te bedenken en toe te passen kan Amsterdam op termijn flexibeler, schoner en competitiever worden’. Toch stemde D66 de afgelopen weken nog tegen de milieuzones voor bestelbusjes en tegen het versneld verschonen van de rondvaartsector. Schone schijn?

Ambities
Ik maak me zorgen. Kiezen de lokale politieke partijen na 2014 dan toch weer voor maatregelen die vooral voor de bühne zijn bedoeld? Meer parkeergelegenheid voor de deur, lagere parkeertarieven, behoud van de old-timer, harder rijden op de snelwegen en in de stad en toch vooral geen milieuzones. Ik zag zelfs een plan voor afvalcontainers op zonne-energie. En, nauwelijks aandacht voor de schone voetgangers. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Met zoveel creatief talent in Nederland is een 6-min voor duurzaamheid en schone lucht een beetje triest. Waarom zetten we niet in op het worden van de meest schone en duurzame stad van Europa?
Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>