Pakketpaniek? Laat de bezorger meedenken over oplossingen

De enorme groei in online bestellingen deden menig pakketbezorger vastlopen. Onder meer bol.com en PostNL waarschuwden voor langere levertijden. Het Klachtenkompas van de Consumentenbond ontving drie tot vijf keer zoveel meldingen van verlate pakketten. Bernadette van den Hooven van Twinkle sprak met lector City Logistics Walther Ploos van Amstel.

Wat maakt de ‘bezorgchaos’ dit jaar zoveel erger dan in andere jaren?

‘De verklaring van de vertragingen dit jaar is simpel: er zijn nog nooit zoveel pakketjes geweest’, legt uit. ‘Veel meer ook dan eigenlijk geprognotiseerd. Dat kan deels te maken hebben met het natte weer, meer dan gebruikelijk: een klein beetje effect van het weer zit er altijd bij, dan ga je thuis lekker winkelen. Daarnaast is het bijna onmogelijk om nog meer chauffeurs te krijgen. Het gaat te goed met de economie daarvoor, de arbeidsmarkt is krap. PostNL kan bovendien niet nóg meer koeriers aannemen, ze zijn namelijk maar een paar keer per jaar nodig: rond Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis en Moederdag.’

Meer druk dus, op een gelijk gebleven mankracht. Doen vervoerders dan niet genoeg om hun organisatie en klanten te ontlasten – de piekdruktes zijn inmiddels voorspelbaar?

‘PostNL werkt al jaren met een planningsconcept voor het hoogseizoen, dat rondom die pieken ligt. Een component daarvan is het afvangen van de voorsorteerfase: ze halen voorafgaand aan die hele drukke dagen voorraden weg bij webwinkels en zetten die klaar voor verzending. Dat doen onder meer PostNL en DHL al goed.’

Volgend jaar zijn er nóg meer pakketjes. Moeten vervoerders daarvoor alles op alles zetten om meer mankracht en transportvoertuigen op te trommelen?

‘Tot nu toe zie je wereldwijd dat een toename van pakketten niet per definitie leidt tot een toename aan voertuigen. Die zitten overigens standaard bomvol: een gemiddelde route telt zo’n 160 tot 240 pakjes. We vervoeren ook nog veel teveel lucht. Nog steeds bestaat gemiddeld zeventig tot tachtig procent van een doos uit leegte.

Als we het volgend jaar willen redden, moet er actie ondernomen worden en daar is de consument een cruciaal onderdeel van. We zijn massaal niet thuis als de bezorger komt: daar ligt een belangrijk stuk te winnen. Mijn pakketbezorger klaagt steen en been dat hij zijn pakjes nergens kwijt kan. Stel dat we als kopers een sms’je ontvangen wanneer het pakje eraan komt? Daar win je al veel mee, denk ik. Kluiswanden bieden overigens ook uitkomst, bijvoorbeeld bij het werk, in een woonwijk of in een winkel. Ten tweede ontdek ik in een webwinkel maar zelden de optie om als consument aan te geven dat je best wat langer wilt wachten op een pakketje. Capaciteit is duur, het zijn dure dagen. Probeer je klant te verleiden om eerder te bestellen of laat het ‘m aangeven wanneer het pakje niet per se de dag vóór Sinterklaas of kerst bezorgd hoeft te worden.’

Wat is de gouden tip om pakjespaniek in 2019 te voorkomen?

‘Een tip voor komend jaar: ga out of the box denken. Bedrijven praten te weinig met pakketbezorgers, zij hebben vaak hele goede suggesties uit de praktijk. Zet die leuke, drukke periode in voor social return, huur bijvoorbeeld padvinders in of de plaatselijke voetbalclub. Vroeger verdiende die bijvoorbeeld een centje bij door langs de duren te gaan om oud papier in te zamelen. Heitje voor ’n karweitje, ook zo’n voorbeeld. Veel mensen vinden dat leuk. Een pakketbezorger die vier buurtgenoten optrommelt en daar alle pakjes kan achterlaten, is een stuk sneller terug om aan een nieuwe ronde te beginnen. Mensen collecteren in hun buurt, waarom zou pakjesbezorging niet ook kunnen?’

 

Bron: Twinkle Magazine.

Foto: Simon de Rijke

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>