Pakketpunten: dat moet echt slimmer!

Pakketpunten in bouwmarkten en tabakswinkels lopen over van de online bestelde pakketjes. Een pakketpunt levert weinig op, terwijl de werkdruk alleen maar toeneemt. Trouw bericht erover.

Marktleider PostNL zegt dit jaar vijfhonderd extra pakketpunten te willen openen om winkeliers te ontzien. De vraag is of winkels daar op zitten te wachten. De pakketpunten zijn niet rendabel voor de uitbater. Een gehaald of gebracht pakketje levert 20 tot 25 cent op. Dat weegt niet op tegen het werk en ruimtekosten.

Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam stelt in Trouw: 'Het zou in de eerste plaats helpen als consumenten een specifieke bezorgtijd kunnen kiezen. Nu moeten mensen maar hopen dat zij de pakketbezorger niet mislopen. Daardoor belandt 1 op de 5 pakjes onbedoeld bij een afhaalpunt'.

Een kluizenwand op kantoor of bij bushaltes werkt volgens Ploos van Amstel beter. Enkele bedrijven werken al met zo’n pakketjesmuur, zoals MyPup en Izipack. Parcls beheert een handvol goed georganiseerde pakketpunten in Amsterdam. Pakketpunten zouden niet exclusief van één vervoerder, maar 'white label' moeten zijn.

Foto: Parcls

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>