Samenwerking bij bouwlogistiek: LAT-en werkt niet

Bouwlogistiek ligt onder druk. Met de groeiende bouwvolumes in stedelijke gebieden is nu al een derde van de stadslogistiek bouwgerelateerd. Op de snelwegen sleept een op de vijf vrachtwagens bouwmaterialen door Nederland. De bouwsector staat bovenaan de verlanglijstjes voor veiliger verkeer emissieloos transport, minder vervoersbewegingen, vervoer over water en bundelen via hubs.

Iedere serieuze bouwer heeft de weg naar bouwlogistieke kennis gevonden met grote congressen, afstudeerders en zelfs heuse logistiek managers. Samen met producenten, transporteurs en groothandels worden ‘lean and green’ plannen voor de projecten gesmeed. Het arsenaal aan bouwlogistieke maatregelen ligt op de plank klaar.

De data-analisten denken na over hoe ze de data uit hun bouw informatie modellen kunnen koppelen aan de bouwlogistieke planning. Niks dan lof voor deze experts. Maar, de uitdaging is natuurlijk niet om het als aannemer voor een enkel project te regelen, maar toch tenminste ook voor de vele onderaannemers.

De toekomst is in ‘control towers’ waarbij aannemers samen, binnen een geografisch gebied, hun bouwlogistieke stromen afstemmen. We zien steevast dezelfde leveranciers langskomen bij de bouwplaatsen. Door die volumes, eerder in de tijd, met elkaar af te stemmen voor de inzet van de binnenvaart bij de aanvoer, het gebruik van bouwhubs en formeren van volle vrachtwagens. Dat lukt alleen als alle partners informatie delen, niet alleen over vandaag, maar ook over enkele weken vooruit. Hoe simpel is dat?

Eigenlijk is dat helemaal niet simpel… er zijn boekenkasten vol geschreven waarom samenwerking niet werkt. Na de goede voornemens komen opportunistisch gedrag, boze mailtjes en eindigt de relatie met een gebrek aan vertrouwen en diepe littekens.

Uiteindelijk gaat het bij bouwlogistiek om medewerkers die betere beslissingen nemen voor de gehele keten. In het begin is dat onwennig, met te weinig keteninformatie en niet altijd rekening houdend met ieders belangen. Beter beslissen moet je leren; train as you fight. Leren vergt tijd. Leren doe je vooral samen. Je moet elke dag zien wat er echt gebeurt, direct feedback geven en ontvangen, en begrijpen waarom we beslissen zoals we beslissen. Leren doe je dus samen. De afstand in living-apart-together relaties in consortia en bij gebiedsontwikkeling stimuleren het nemen van betere beslissingen niet.

Wie durft het aan om de eigen uitvoeringsplanners samen in een ruimte te zetten met de collegabouwers, dienstverleners en toeleverancier? We hebben de bouwlogistieke oplossingen, we hebben de planningsdata uit bouw informatie modellen. Nu gaat het nog om onze planners samen betere beslissingen te laten nemen over slimme, schone en veilige bouwlogistiek. Wie durft de uitdaging aan?

 

Walther Ploos van Amstel

Lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *