Stedelijke distributie: gas, licht en.... bier

Het WK-voetbal is maar amper begonnen en het blonde goud vloeit rijkelijk over de Amsterdamse grachten. Vorige week mocht ik met Groen Links Amsterdam in gesprek over duurzame stedelijke distributie. Samen met raadslid Zeeger Ernsting, MKB-Amsterdam directeur Ellen Jacobs en Gezonde Stad directeur Jupijn Haffmans bespraken we de aanpak van stedelijke distributie in Amsterdam. Horecadistributie is aanvoerder in de lijst van de veeltransporteurs in de stad. Kan dat niet slimmer?

Stedelijke distributie is actueel. ’s Middags presenteerden D66, VVD en SP hun coalitie-akkoord. De coalitie erkent de noodzaak van een goede en snelle doorstroming in de stad. Daarbij spelen veel, ogenschijnlijk, tegenstrijdige belangen. De coalitie zet in op het verminderen van de uitstoot van fijnstof en roet door verkeer te beginnen bij de grootste vervuilers. Het eerder door wethouder Wiebes ingezette beleid, gebaseerd op de effectiviteit per euro, wordt uitgebreid. De distributie van goederen wordt samen met de sector stiller, schoner en veiliger gemaakt, net als het toeristenvervoer en het GVB.

De leden van Groen Links hadden niet de illusie dat we in Amsterdam zonder vrachtvervoer kunnen. Dat is nodig om in Amsterdam te kunnen blijven wonen, ondernemen, werken en ontspannen. Suggesties genoeg… van Amsterdamse vrachttrams, vervoer over water, elektrische voertuigen, transport via de metrolijnen, zeppelins tot hele grote drones boven het Rokin.

Pascal Noort, bewoner van de Leidse Buurt, kwam met het idee voor een centrale ondergrondse bieropslag met leidingen naar de horecazaken; gas, licht, water en straks ook bier. Dit kan bij de grote horecapleinen zoals het Leidseplein, het Rembrandtplein en de omgeving van het Centraal Station. Het is een realistisch plan dat in Arcen (bij Hertog Jan) al bestaat.

De vier grote brouwers Heineken AB InBev, Grolsch en Bavaria leveren het grootste deel van hun bier nu al als tank- of kelderbier aan de kroegen. Zou het niet veel eenvoudiger, en voordeliger, werken als ze dat met grote tankwagens of tankschepen centraal afleveren in het horecagebied. Dan hoeven de vele kleine tankwagens niet op de meest uiteenlopende tijdstippen de kleine straatjes in. Elke kroeg heeft een eigen levermoment, afhankelijk van de openingstijden.

Het is een waardevol idee van Pascal Noort om de bierbevoorrading in de stad zo slimmer te regelen. Het is een ‘win’ voor de brouwers, die minder kosten hebben en beter kunnen inspelen op de vraag bij grote evenementen. En, het is een ‘win’ voor de horeca-ondernemers die geen vrachtwagens meer voor hun terras krijgen, niet meer aanwezig moeten zijn voor de aflevering en minder hoeven te investeren in biertanks. Ook de klant wint erbij. Altijd een echt vers biertje. Ik zeg: doen!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

EdC
Het realistisch plan bestaat niet in België, maar in Arcen en de beschrijving daar geldt dan voor AB InBev. Wel een goed idee.. Volg de link. :D