Terechte zorgen over files op snelweg. Maar, files in de stad kosten 5 miljard!

De fileschade voor het vrachtverkeer stijgt naar 1,3 miljard euro. Dit blijkt uit de Economische Wegwijzer 2018. TLN en evofenedex vragen het Rijk terecht om versneld de grootste knelpunten op de Nederlandse wegen aan te pakken. Toch is de vraag of dit voldoende is. Zijn andere vertragingen in distributie niet veel belangrijker?

Snelwegvertraging kost 4 tot 6 procent

Op de snelweg staat een vrachtwagen gemiddeld per dag zo'n 20 minuten in de file (of men rijdt om of stelt de rit uit), blijkt uit het rapport van Panteia. De kosten bedragen 4 tot 6 procent van de totale transportkosten in Nederland, er vanuit gaande dat de cijfers alleen gaan over zware vrachtwagens. De studie van TLN en evofenedex heeft niet gekeken naar bestelauto's.

Stadslogistiek

Inmiddels is 80 procent chauffeursuren in Nederland binnen de bebouwde kom (vrachtwagens en bestelauto's). Hoeveel tijdsverlies is daar door stedelijke congestie, omleidingen, afsluitingen, incidenten, niet beschikbaar zijn van laad- en losplekken en niet in de laatste plaats lastige afspraken met klanten? Een recente studie in Engeland laat zien dat de stadslogistieke sector hierdoor meer dan een uur per dag per voertuig verliest. Voor Nederland zijn de directe kosten van stadslogistiek vertragingen tenminste 2 tot 3 miljard per jaar. En, met de rekenmethodiek van Panteia zelfs 5 miljard!

De vertraging voor vrachtwagens en bestelauto's in steden is veel groter dan op de snelweg. Een aanpak hier levert meer op door in te zetten op voldoende ruimte voor laden en lossen, innovatieve voertuigen, bundeling, betere informatie over het lokale verkeer, het verbeteren van de doorstroming, de juiste laadinfrastructuur voor zero emissievoertuigen en een slimme inrichting van nieuwe woonwijken. Dat zijn echte 'no regret' maatregelen, de maatschappelijke baten gaan ver uit boven de kosten, waarbij publieke-private samenwerking noodzakelijk is.

Laden en lossen: 50 procent stilstand bij DC's

In Nederland maakt 80 procent van de vrachtvoertuigen ritten die korter zijn dan 100 kilometer. De verhouding rijtijd tegenover de wachttijd bij distributiecentra is ongeveer fifty-fifty. Dat bleek al uit het Speeddocking project enkele jaren geleden. Een halvering van laad- en lostijden met 50 procent is mogelijk met toepassing van SSCC labels, volle vrachtwagens (dus minder stops), het gebruik van ETA-informatie en dynamische dockplanning. Ik durf hier geen miljarden meer achter te zetten.

No regret: zet in op stadslogistiek

Het is terecht dat TLN en evofenedex wijzen op de files in Nederland en vragen om de aanpak van hardnekkige knelpunten. De vraag is echter of niet ook een dringend beroep moet worden gedaan op gemeenten om de stadslogistieke vertragingen aan te pakken (juist voor alle bestelauto's van de evofenedex-leden) en op verladers om de wachttijden bij distributiecentra te verkorten. Dat zijn maatregelen die mogelijk meer, en sneller resultaat, voor de topsector logistiek opleveren. Maar, dan moeten we wel bereid zijn meer informatie met elkaar (en met de overheid) te delen.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

 

8 mln uur

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Petra
Waarom willen zoveel bedrijven gevestigd zijn in de Randstad?

Een betere verdeling van bedrijven over het land betekent:

1. In de Randstad betere luchtkwaliteit.
2. Oplossing van het fileprobleem omdat er veel minder woon-werkverkeer zal zijn.
3. Woningprobleem middengroep grotendeels opgelost want men kan ook weer in het buitengebied gaan wonen i.p.v. zich blauw te betalen in Amsterdam.
4. Het buitengebied floreert want voldoende bewoners.
5. Minder stress, vriendelijker omgang met elkaar want veel mensen op weinig m2 levert vaak vervelende mensen en een vieze omgeving op.
6. Et cetera...