Zonder goede productinformatie geen verkoop of veel retouren

Ik was op zoek naar een beschermhoes voor mijn nieuwe Kindle e-reader. Een eindeloze zoektocht. Geen enkele Bol-partner gaf informatie of zijn hoesjes wel bij mijn Kindle past. Elke Kindle generatie heeft andere maten… dan maar drie verschillende besteld om thuis te passen. Ik snap nu waarom er zoveel retouren zijn.

Productinformatie

Staat er op een webshop nauwelijks productinformatie, of klopt informatie niet? Dat is nagenoeg hetzelfde als ‘niet op voorraad’ hebben. Staat er op de productpagina ‘blauwe bank’, maar staat er een afbeelding van een rode stoel, dan bestelt niemand die. Consumenten haken af en gaan op zoek bij  een andere aanbieder. Accurate en betrouwbare informatie kunnen geven aan de consument is een ‘must’.

Bedrijven verzamelen en analyseren steeds meer (product)informatie om van die data waardevolle verkoopinformatie te maken. “Meer data betekent meer kansen om nieuwe feedback loops met consumenten te maken”, zegt Sanjay Sarma, hoogleraar, Massachusetts Institute of Technology, Innovation Board Chair van GS1 in het rapport ‘Trend Research 2018-2019: Identifying opportunities for GS1 to address today’s industry challenges’.

Gemiste omzet
Tromgeroffel over de klinkende groeicijfers van de online omzet. In 2018 was de Nederlandse online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. De online omzet van winkels met daarnaast een webshop groeide met bijna 26 procent, zo blijkt uit gegevens van het CBS. Helaas verliezen webwinkels nog veel omzet doordat de helft van de consument zegt af te haken als ze niet de informatie vinden die ze zoeken.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: “Dankzij internet en smartphones is iedereen gewend geraakt op ieder moment toegang te hebben tot productgegevens. Tegen die achtergrond moeten de voordelen die productinformatie voor retailers, leveranciers en vooral consumenten zelf opleveren, niet onderschat worden.”

Informatiezoekende consument 
Dat de informatiezoekende consument het voortouw heeft genomen, heeft gevolgen voor vele sectoren. Natuurlijk is het essentieel dat shoppers makkelijk datgene kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn dus loont het de moeite om kritisch te kijken naar de productinformatie die op de websites staat. Retailers en merkproducenten zullen zich moeten aanpassen. Neem bijvoorbeeld voeding. Etiketinformatie delen zoals prijs, ingrediënten en voedingswaarde is al lang niet meer voldoende. Consumenten willen ook steeds vaker weten of er dieetvoorschriften zijn, wat de herkomst is, of er maatschappelijk verantwoord geboerd is en wat de ecologische voetafdruk is.

Ook in de mode is goede productinformatie essentieel. Zestig tot vijfenzestig procent van alle retourzendingen komt omdat er een verkeerde maat is gekozen. Het is dus heel belangrijk om klanten te helpen bij het kiezen van de juiste maat om het aantal retouren – en de daarmee gepaard gaande kosten – zo veel mogelijk terug te dringen. Bedenk daarnaast wat nog meer interessant kan zijn voor deze klant. Iemand die tuinmeubels bekijkt, zal op dat moment geen interesse hebben in een huishoudelijk artikel. Het aanbevelen van een parasol en een voet, is een stuk relevanter.

Standaarden GS1 als vertrekpunt
De standaarden van GS1, zoals de barcode, zijn een perfect vertrekpunt om consumenten mee te laten delen in beschikbare informatie. Talloze app-ontwikkelaars zullen zich op de identificatiestandaard storten om er allerlei handige apps mee te maken. Dat alles draagt bij aan de onvermijdelijke ontwikkeling waarbij verkoopkanalen samensmelten en consumenten als ware surfers van de ene stroom in de andere glijden. “De gevolgen zijn enorm.”, aldus Pieter Maarleveld. “De merkleiders van morgen zullen een naadloze, geïntegreerde en betrouwbare koopervaring moeten leveren. Anders doen anderen dat wel voor ze.”

Bron: GS1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *