Zalando groeit en maakt steeds meer winst mede dankzij lagere kosten

Zalando heeft in de eerste weken van dit jaar al zo veel verkocht dat het de verwachtingen voor 2021 nu al naar boven bijstelt. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn de verkopen met 50 procent toegenomen, ongetwijfeld door de coronamaatregelen in veel Europese landen. Zalando wil op termijn meer dan 10% van de Europese modemarkt bedienen. Dat maakte Zalando gisteren bekend.

Zalando zag de omzet in 2020 met bijna een kwart groeien tot €7,9 mrd. De winst voor rente en belastingen (ebit) kwam uit op €420,8 mln. Het aantal actieve klanten steeg, met een kwart tot 38,7 miljoen. De gemiddelde klant bestelt bijna vijf keer per jaar; voor 55 tot 60 euro per order.

Zalando verwacht dat de omzet in de eerste drie maanden van 2021 met 50% groeit. De omzet komt naar verwachting uit op maximaal €10,3 mrd; 29% meer dan in 2020. De winst blijft ongeveer gelijk.

Platform: Partner Program

Eind 2020 was Zalando’s Partner Program goed voor 24 procent van de omzet. Meer dan 2.400 winkels waren eind 2020 via het Connected Retail-programma verbonden met het Zalando-platform. Zalando groeit daarmee als platform verder uit. Op termijn wil Zalando dat percentage laten groeien tot vijftig procent. Dan is het geen winkel meer, maar een handelsplatform voor fashion.

Aanpak fulfilment

De fulfilment kosten zijn gedaald van 27,3 procent naar 25,7 procent van de omzet in 2020. Het laatste kwartaal van 2020 waren deze kosten 22,3 procent. De daling komt door de aanpak van retouren en een betere bezetting van de distributiecentra.

Zalano presenteerde ook hun duurzaamheidsjaarverslag met veel aandact voor circulariteit, het terugdringen van retouren, verpakkingen, het bieden van duurzame opties voor klanten en arbeidsvoorwaarden; in de complete keten van productie tot klant.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *