28 augustus lichte elektrische voertuigen in stadslogistiek: 'size matters'

Stadslogistiek vraagt om nieuwe voertuigoplossingen. Het segment tussen fiets en bestelvoertuig met elektrische aandrijving of trapondersteuning, het lichte elektrische vrachtvoertuig (LEVV), biedt hiervoor uitkomst. Op dinsdagochtend 28 augustus is het eindevent van het LEVV-LOGIC project in Amsterdam.

In het LEVV-LOGIC project (2016-2018) hebben de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Arnhem/Nijmegen samen met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten nieuwe kennis ontwikkeld over logistieke concepten en business modellen met LEVV.

Steeds meer bestelauto’s in de stad

In Nederland rijden bijna 1 miljoen bestelauto’s rond. Een groot deel daarvan komt ook in steden. Het aantal bestelauto’s in stadslogistiek neemt toe door een groei in horeca, online aankopen door consumenten en bedrijven, bouw- en renovatiewerken en een veranderende klantvraag: zendingen zijn kleiner, sneller en tijdkritischer. De groei van het vrachtverkeer heeft negatieve gevolgen voor de leefbaarheid van steden en woonwijken. Ook is de productiviteit in stadslogistiek problematisch; tijdverlies door opstoppingen en zoeken naar een laad- en losplek, lage beladingsgraad en niet betrouwbaar kunnen leveren aan klanten. Intussen zijn de doelstellingen bij uitstootvrije stadslogistiek in 2025 steeds concreter; sommige steden kiezen zelfs voor het verbannen van dieselvoertuigen. Lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVVs) kunnen voor verschillende stadslogistieke stromen bijdragen aan een oplossing, omdat ze stil, wendbaar en uitstootvrij zijn en minder ruimte in beslag nemen.

Lichte elektrische voertuigen als alternatief

Er zijn veel grote bedrijven die een deel van hun lokale leveringen met LEVVs laten bezorgen, zoals CoolBlue, Wehkamp en bouwgroothandel Stiho. Vooral grotere logistiek dienstverleners als PostNL, UPS, DPD, DPD en DHL rollen in Europe netwerken uit met LEVVs, soms zelfs zelfrijdend. Maaltijdbezorgers Foodora, Deliveroo en Uber Eats zijn met de inzet van (e-)fietsbezorgers verder gegroeid. Ook zijn er nieuwe partijen uit het MKB bijgekomen die LEVV inzetten voor het leveren van goederen zoals City Hub, Fietskoeriers.nl, Picnic en E-Bakkie en Byondo. Fietskoeriers.nl is het Nederlandse netwerk van lokale fietskoeriers die nu met elkaar samenwerken via een digitaal platform. Ook zetten steeds meer ondernemers, mede door lokale aanschafsubsidies, LEVV in voor het leveren van diensten in de zorg, entertainment of onderhoud.

LEVV-LOGIC project

Het LEVV-LOGIC project heeft onderzoek gedaan naar de inzet van LEVVs voor stadslogistiek. LEVV-LOGIC is gestart in 2016 vanuit een vraag van logistiek dienstverleners uit het midden- en kleinbedrijf (MKB) die LEVVs rendabel willen inzetten. In dit project hebben de Hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem/Nijmegen samengewerkt met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten. Met elkaar hebben zij in workshops, praktijkonderzoek en experimenten nieuwe kennis ontwikkeld over logistieke concepten en business modellen voor de inzet van LEVVs.

De projectdeelnemers willen met LEVVs bijdragen aan doelstellingen om stadslogistiek efficiënter, stiller en schoner te organiseren. Bij de start van het project was niet bekend voor welke stadslogistieke stromen de inzet van LEVVs geschikt kon zijn en aan welke technische eisen de LEVVs moesten voldoen. De processen in de stadslogistieke keten zijn afgestemd op de inzet van traditionele bestel- en vrachtvoertuigen. Wat betekent de inzet van LEVVs voor de bedrijfsvoering?

PROGRAMMA 28 AUGUSTUS 2018

08:45      Inloop en registratie
09:30      Plenaire opening: presentatie van resultaten
10:30      Verdieping in thema's tijdens de LEVV-markt
11:30      Paneldiscussie en uitreiking eindpublicatie
12:30      Lunch
13.30      Einde

LOCATIE

HvA Debatcentrum FLOOR | Kohnstammhuis Wibautstraat 2-4, 1091 GM Amsterdam

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>