5G: de opstap naar data gedreven precisie-logistiek

Er staat een nieuwe generatie mobiel datacommunicatie voor de deur: de implementatie van 5G. Een volgende stap in datacommunicatie. Welke kansen biedt 5G voor logistiek? Waarin ga je investeren? Hoe helpen al die data met het bereiken van precisie-logistiek?

Walther Ploos van Amstel schreef erover op Logistiek.nl

Met de campagne ‘Je leven in 5G’ bood TNO onlangs een kijkje in deze wereld van morgen: “Het 5G netwerk van de jaren 2020-2030 zal onder meer effect hebben op hoe ons eten wordt geproduceerd, hoe we ons sociale leven inrichten en hoe we ons voortbewegen”.

Sensoren

Sensoren vormen de basis van een 5G netwerk. De landbouw is een van de sectoren waarin ze een rol spelen, stelt TNO: “Terwijl de boer voorheen zijn veestapel of zijn land zo veel mogelijk moest uitbreiden en afhankelijk was van het weer, helpen sensoren onder de grond, op het land en in de lucht hem steeds beter de opbrengst te maximaliseren”. Dat is precisie-landbouw. Gaan we nu ook voor precisie-logistiek?

Stel je voor

Augmented reality met 5G maakt het mogelijk om klanten virtueel mee aan het handje door de online winkel, hun nieuwe badkamer of in proefrit met een elektrische auto. Onze smartphones zijn er klaar voor. Je kijkt of die bank van Leolux ook echt wel past in de woonkamer. En, je repareert je auto met jouw digitale assistent. Een verbouwing regel je online. Met 5G geven we de besturing van een zelfrijdend bestelvoertuigen in de wijk uit handen en zoeken containers zelfrijdend hun bestemming veilig over de weg (of over water en rail). Nooit meer files? Wie weet…

Met RFID zien we in een ‘split second’ waar een reserve-onderdeel in de servicebus ligt en waar maat 42 van dat roze shirt in de winkel hangt.De staat van onderhoud van bruggen en kademuren kan nu echt op harde data worden bepaald. Als een kabel wordt vervangen in huis wordt de informatie direct verwerkt in het Building-Information-Model voor beheer. Als het nieuwe bad verkeerd wordt geplaatst, dan meldt het systeem dat meteen. Het einde van faalkosten in de bouw!

Sense and respond

Het credo is sense and respond. De communicatie begint bij de onderdelen van het netwerk en niet bij een centrale computer. Of het nou pakketjes, pallets, containers of vers geplukte rozen uit Afrika zijn: ze geven aan wat ze zijn, hoe zwaar ze zijn, waar ze naartoe moeten en hoe laat ze daar moeten zijn. Informatie is op alle niveaus in de supply chain beschikbaar.

Elke medewerker heeft informatie om een situatie beter te kunnen beoordelen en zo beter kan beslissen en sturen. Dat is niet een scherm vol cijfertjes en lettertjes. Het zijn dashboards en virtuele verkeerstorens, of cockpits, digitale werktafels, die zichtbaar maken wat er in de supply chain gebeurt; dat is Situational Awareness..

Predict and prepare

Betekent dit dat we straks geen planners meer nodig hebben? Integendeel. We hebben veel slimmere planners nodig. Je kunt plannen tot je een ons weegt, maar als de capaciteiten in de supply chain niet voldoende zijn, dan kun je toch niet op tijd leveren. Je moet tijdig nadenken over robuuste plannen. Sense and respond kijkt vooral naar de huidige, actuele stand van zaken in het netwerk en reageert vervolgens. Predict and prepare gaat een stap verder door vooraf de beste, alternatieve plannen voor de supply chain uit te werken. Planners gaan zich nog meer richten op de tactische scenarioplanning. De operaties regelen zichzelf.

5G beleid

Heeft jouw organisatie al een 5G beleid? Welke processen pak je samen met ketenpartners aan? Waar is winst te behalen in een perfecte servicegraad, minder faalkosten en beter inzet van middelen? Hoe verdeel je de lusten en lasten? Wat betekent 5G voor de dynamische operationele planning en de robuuste tactische planning. Heel veel meer data, en sneller beslissen, betekent nogal wat voor een veilige ICT-architectuur. Wat betekent de technologie voor de planners en de werkvloer? Tenslotte, zijn er toekomstvaste verdienmodellen met 5G in de logistiek te bedenken. 5G zou wel eens supply chains om hun kop kunnen zetten. Zet maar vast op de agenda van het management team.

Bron:

Walther Ploos van Amstel op Logistiek.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *