ABN Amro: retaillogistiek steeds verder onder druk

De ABN Amro heeft trends in retaillogistiek in kaart gebracht. De consument verlangt van retailers dat zij hun voorraad op orde te hebben en dat producten in elk kanaal relatief snel beschikbaar zijn. Bovendien verwacht hij dat een online gekocht product bezorgd wordt op het tijdstip en de locatie van zijn voorkeur.

 

ABN AMRO concludeert in het rapport ‘Het commercieel belang van logistiek in retail’:

Zowel de organisatie als de processen van de meeste retailers zijn ingericht in een periode waarin online winkelen niet bestond. Met als gevolg dat producten die retour komen vaak lang uit de voorraad zijn, waardoor een onnodige en onwenselijke ‘nee-verkoop’ hoger is. Het ontwikkelen van een cross- of omni-channel strategie vraagt om een andere visie op het begrip rendement en het omgaan met voorraden. Werken met één geïntegreerde, eventueel virtuele, voorraad lijkt hierbij de beste oplossing.

De kracht van de fysieke winkel is dat de consument zekerheid heeft over model, formaat en pasvorm van het product. Het risico op een miskoop is bij online bestellingen veel groter. Zo is het retourpercentage van online gekochte producten ruim het dubbele in vergelijking met fysieke winkels. Per jaar stuurt 66 procent van de online kopers een artikel terug. De afhandeling van retourstromen kost veel tijd en geld. Vaak zijn producten te lang uit de voorraad en neemt het risico van een ‘nee-verkoop’ toe.

De retailer heeft er veel belang bij om dit te voorkomen. Zo is een retailer online zijn klanten bij een out-of-stock meteen kwijt, terwijl in een fysieke winkel 4 op de 5 klanten naar een andere aanbieder gaan als het product niet beschikbaar is. Dit betekent dat de retailer zich sterker moet focussen op voorraadoptimalisatie. Hiermee kan hij niet alleen de hoge kosten van retourstromen reduceren. Een goed beheersing van het werkkapitaal zorgt er ook voor dat geld niet te lang in de voorraad blijft vastzitten. Met als resultaat een betere cashflow, kortere levertijden en een hogere klanttevredenheid.

De meeste consumenten krijgen hun online bestelling bij voorkeur binnen 2,5 dag thuis bezorgd. Deze termijn biedt kansen voor een efficiënter én klantvriendelijker logistiek proces. Te vaak staat een logistieke dienstverlener op dit moment voor een gesloten deur of wordt, in het beste geval, het pakket bij de buren afgeleverd. Als levering bij buren niet mogelijk is, wordt zelfs zo’n 30 procent van alle pakketten weer meegenomen. Een niet geslaagde levering is een enorme kostenpost. Het vergroten van de trefkans is niet alleen een grote uitdaging, maar tegelijkertijd óók een kans. Dat betekent dat de klant de regie moet krijgen over tijdstip en dag van levering.

Alternatieve afleverlocaties – zoals afhaalpunten bij Albert Heijn, Post.nl en Kiala-afhaalpunten – zijn ook goede oplossingen. Daarnaast kunnen veel bezochte locaties – zoals stations en tankstations – uitkomst bieden. Steeds meer retailers bieden ook Click & Collect – online bestellen, in de winkel ophalen – als optie aan. Dit resulteert in een snelle beschikbaarheid van producten en een vermindering van de kosten voor logistieke handling en verzending. Het verminderen van ‘nee-verkopen’ geeft daarnaast een positieve impuls aan de omzetontwikkeling.

Bij veel fysieke retailers staat de traffic onder druk. Dit komt niet alleen doordat het online kanaal steeds belangrijker wordt, maar ook doordat het aantal cross-channel kopers sterk toeneemt. Omzetten verschuiven steeds meer naar online en daarnaast staan vloerproductiviteit en omloopsnelheden onder druk. Veel retailers hebben hun bedrijfsvoering echter nog niet optimaal ingericht op de mogelijkheden die online biedt aan de consument.

Retailers worstelen met de vraag hoe zij hun logistieke processen moeten aanpassen aan de wensen van een veeleisende consument die niet in kanalen denkt. Werken met één geïntegreerde voorraad voor alle kanalen – die bovendien real time toegankelijk is voor de consument – lijkt de beste oplossing. Retailers doen er goed aan productgroepen en producten met een hoge omloopsnelheid zo laag mogelijk in de keten – lokaal in de winkel – neer te leggen. Als producten of productgroepen een lage omloopsnelheid hebben, ligt het voor de hand deze artikelen hoog in de keten neer te leggen: in een eigen distributiecentrum of bij een partner. De belangrijkste keuze is of retailers zelfstandig een strategie voor online en fysieke winkelverkoop realiseren of met andere partijen samenwerken.

Het rapport van ABN Amro is hier te downloaden.

Bron: ABN Amro

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>