Consument wil steeds meer te zeggen hebben over levering

Steeds meer consumenten laten hun beslissing over belangrijke online aankopen voor de feestdagen afhangen van de leveropties van de webwinkel. Bijna de helft van de online winkelmandjes passeert nooit de kassa, omdat er te weinig aflevermogelijkheden worden geboden; 46 procent. Levering op dezelfde dag of een eigen keuze in de afleverdatum staan aan de top van de wensenlijst van de shoppers. Dit stelt Delivery Experience Software-ontwikkelaar Paazl op basis van een trendanalyse voor 2018-2019.

Het onderzoek van Paazl toont aan dat snelle levering tot aankoop leidt. Maar liefst 77 procent van de consumenten is meer genegen tot aankoop over te gaan als de bestelling nog dezelfde dag geleverd wordt. Dit geldt ook voor de optie om zelf de dag van levering te bepalen. Driekwart van alle consumenten voelt zich dan senang om tot aankoop over te gaan.
Realtime updates over de levering van de bestelling zijn hierbij een handige instrument om de consument voor je te winnen. Meer dan acht op de tien consumenten (83%) geeft aan dat die inzage ze bij een verkoop over de streep kan trekken.

Ook de trend om je online bestelling op te halen bij een pick-up punt naar keuze is groeiende: vorig jaar steeg het aantal consumenten dat zelf een online bestelling ophaalde met 16% en die trend lijkt zich door te trekken.

Druk verminderen
De trends zijn niet alleen in het voordeel van de consument, maar ook in het voordeel van de logistieke dienstverleners, weet de CEO van Paazl, Bernard Schreiner: “Tijdens de afgelopen feestdagen zagen wij oponthoud bij alle bezorgdiensten wereldwijd, omdat ze de grote volumepieken niet op wisten te vangen. Door de consument zelf de afleverdatum te laten bepalen of door ze zelf de pick-up locatie te laten kiezen, wordt het aantal onsuccesvolle aflevermomenten sterk gereduceerd in de drukste tijd van het jaar.”

Paazl
Paazl is een online platform en helpt retailers met het creëren van een betere ervaring met online bestellingen: van afleveropties voor aanschaf tot aan het innemen van retouren. Paazl simplificeert de logistiek voor retailers en geeft de consument controle over de eigen bestelling.
Sinds de lancering in 2009 werkt het Amsterdamse bedrijf voor onder meer Heineken, Rituals, Scotch&Soda, SuitSupply en UnderArmour.

 

Foto: Paazl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>