Cybercriminaliteit in transport en logistiek: bent u voldoende voorbereid?

Logistieke bedrijven gaan volop mee in de digitale transformatie. De komst van digitale systemen zorgt voor complexiteit binnen de logistieke ketens en meer kwetsbaarheden. De digitale revolutie heeft het cybergevaar binnen de logistieke sector vergroot. Een cyberincident kan grote gevolgen hebben voor de dagelijkse gang van zaken.

Logistieke organisaties, zoals logistiek dienstverleners, rederijen en havens zijn steeds vaker een doelwit voor cybercrime. Deze organisaties lopen extra risico vanwege hun afhankelijkheid van informatietechnologie, connectiviteit en geautomatiseerde processen. Toen de systemen van containerbedrijf Maersk in de Rotterdamse haven plat lagen in juni 2017 kon de veiligheidsregio eerst niks doen omdat ze geen toegang hadden tot de nodige informatie. De NotPetya-aanval waarbij onder andere Maersk en TNT zwaar getroffen zijn, verspreidde zich via een Oekraïens boekhoudprogramma. Over de hele wereld werden computersystemen platgelegd. Deze hack leverde 10 miljard dollar schade op en laat duidelijk zien dat binnen de sector transport en logistiek de financiële en operationele impact enorm kan zijn.

Meerdere factoren dragen bij aan het cyberrisicoprofiel van een organisatie, waaronder: bewust en onbewust gedrag door medewerkers, systeem- en programmafouten, beveiligingsmaatregelen, de aard en hoeveelheid van de verzamelde gegevens, het strategisch belang van de informatie en de afhankelijkheid van technologie. Bent u benieuwd naar de (financiële) impact van een cyberincident op uw organisatie, wat u kunt doen om de schade te beperken en hoe kunt u reageren als u toch gehackt wordt? AON biedt een overzicht van wat u eraan kan doen.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>