Dankzij data schoner en slimmer door de stad

In de wereld van verkeer en transport komen publieke en private data niet automatisch samen. Maar wat als je beide werelden wél aan elkaar verbindt, uiteraard veilig? Simacan bracht Hans Buijtelaar (wethouder Mobiliteit gemeente Amersfoort) en Marlies Janssen-Herraets (manager Transport van PostNL) bij elkaar om samen de toekomst te verkennen.

Infrastructuur loopt vast

Op piektijden is het er druk met vrachtwagens die af en aan rijden. Dat is niet het grootste mobiliteitsvraagstuk waar de gemeente Amersfoort mee te maken heeft. De stad groeit de komende jaren van 156.000 inwoners naar 180.000 en het piept en kraakt nu al. “Qua infrastructuur loopt Amersfoort tegen de grenzen aan van wat nog inpasbaar is”, zegt wethouder Mobiliteit Hans Buijtelaar.

Dit betekent simpelweg dat we de bestaande infrastructuur beter moeten benutten. Wethouder Hans Buijtelaar: ”Je hebt data nodig om te bepalen hoe verkeer en vervoer zo min mogelijk meters hoeft af te leggen naar de bestemming in de stad, met zo min mogelijk overlast voor de omgeving én met behoud of verbetering van luchtkwaliteit. Mijn droom is dat iedereen op elk wegenniveau straks weet wat de optimale route naar de eindbestemming is. Dat on-board wordt aangegeven: ‘U wilt daar naartoe, wij reserveren alvast een parkeerplaats of een los- en laadplek voor u.’ On-demand, live, dat zou ideaal zijn.”

Ook voor PostNL zijn data cruciaal

Marlies Janssen-Herraets is manager Transport van het eigen vervoer van PostNL. Ofwel, de ‘grote wielen’ die tussen de verschillende distributiecentra rijden. “Wij moeten een data-driven bedrijf zijn. Allereerst omdat de klant dat van ons vraagt. Die wil precies weten waar we zijn en wanneer we leveren. Ten tweede om zo effectief, goedkoop en schoon mogelijk te kunnen rijden".

De binnenstedelijke problematiek is voor PostNL een groot topic: "Ik ben ervan overtuigd dat we elkaar kunnen helpen door data aan elkaar te koppelen. Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk: er wordt een weg afgesloten. Hoe waardevol zou het niet zijn als chauffeurs dankzij data dan slim naar hun bestemming worden geleid? Dus niet allemaal via de route die de standaardnavigatie aangeeft, maar een deel linksom, een deel rechtsom en weer een ander deel via een derde alternatief.”

Lees het hele interview: Simacan

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>