De stand van de stadslogistiek: meer aandacht voor de bestelauto

Stadslogistiek is één van de actielijnen binnen de topsector logistiek om 68,7 kton CO2 per jaar in 2020 te besparen of te voorkomen. De actielijn stadslogistiek richt zich op het versnellen van de ontwikkelingen richting Zero Emission Stadslogistiek, zoals uitgewerkt in de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (GD ZES).

Belangrijke segmenten in de stadslogistiek die door de topsector logistiek worden onderscheiden zijn: vers (horeca, food service en food retail), retailsector, bouw, dienstensector (facilitair), thuisbelevering en afval. Om een goed beeld te krijgen van het potentieel om met maatregelen in deze segmenten CO2 te besparen is het van belang inzicht te krijgen in de huidige CO2-emissies. Een onderzoek van CE Delft, TNO en Connekt geeft hierop een antwoord.
Er is een methodiek ontwikkeld om de CO2-emissies van stadslogistiek in kaart te brengen. De CO2-emissies van stadslogistiek zijn onderzocht door een top-downanalyse van Eurostat en CBS-statistiek te combineren met een bottom-upanalyse die voornamelijk gebruik maakt van data uit studies naar bevoorradingsprofielen in de retailsector, de bouw en de dienstensector.

CO2 uitstoot transport: 35% binnen steden

Screenshot 2016-07-11 13.22.02

De totale CO2-emissies van stadslogistiek worden ingeschat op ruim 3.600 kton CO2 per jaar (bandbreedte 2.720-4.530 kton CO2 per jaar. Dat is ongeveer eenderde van de totale CO2 uitstoot van de transportsector.
Bijna 60% van de CO2 uitstoot komt van bestelauto's. Uit de segmentering blijkt dat de bevoorrading van de retailsector met pallets en rolcontainers (ca. 25%) samen met de bouw (ca. 25%) de belangrijkste bijdrage aan de CO2-emissies in de stadslogistiek leveren. Daarnaast zijn ook de bijdragen van vers-leveringen (12%) en leveringen aan de dienstensector (10%) een belangrijke bron van CO2-uitstoot in de stadslogistiek.

Uit de vergelijking van de twee methoden (top-down en bottom-up) blijkt dat de onzekerheid in de bijdragen van de dienstensector en van de bouw nog erg groot. Dit wordt met name veroorzaakt door de onzekere bijdrage van bestelauto’s in deze twee sectoren. De aanbeveling is dan ook om met name de bijdrage van de bestelauto’s in deze twee sectoren verder te onderzoeken.

Bestelauto's: met stip stijgend

Steeds meer van de stadslogistiek gebeurt met bestelauto's; nu z0'n 85%. Het transport met vrachtauto’s en trekker-opleggers wordt voor het grootste deel uitgevoerd door beroepsvervoerders, met een aandeel van 70% in de CO2-emissies, buitenlandse beroepsvervoerder dragen hier met minimaal 10% aan bij (13% is onbekend).

Screenshot 2016-07-11 13.27.53

Het beroepsvervoer heeft een veel kleiner aandeel in het bestel- verkeer, met een aandeel van 7% in de CO2- emissies. Om CO2-reducerende maatregelen te nemen is het beroepsvervoer een belangrijke doelgroep als het gaat om vrachtvoertuigen. Voor bestelauto’s is de doelgroep van eigen vervoerders veel diverser.

Deze onderzoeken vormen de basis voor het actieprogramma Duurzaamheid wat de Topsector nu ontwikkelt. De reductie van uitstoot tot 40% van de uitstoot in 1990 is een maatschappelijke wens en een belangrijke concurrentiefactor. Een fors deel van de reductie is te bereiken door logistieke innovatie. De Topsector heeft besloten die combinatie een hogere prioriteit te geven in de programmering.

Het complete rapport is hier te lezen.

Bron: CE Delft

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>