Dead on arrival: intensive care logistiek

Bedrijven krijgen hoofdpijn van ‘dead on arrivals’. Van de onderdelen komt 0,2% tot 0,5% niet werkend aan bij de klant. Het gevolg? Niet tijdig kunnen installeren van een machine, claims, inzet van dure koeriers en veel, heel veel uitzoekwerk.

Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Logistiek.nl:

Onlangs mocht ik een seminar leiden bij FPC Beyond Packaging in Reusel met deelnemers uit de High Tech sector.

Waarde creëren

Nederland heeft een toonaangevende High Tech sector met bedrijven als Oce, ASML, KLM Maintenance and Engineering, Medtronic DAF, Enrichment Technology, Thales, Fokker en Assembleon. Zij maken producten die over de hele wereld gaan.

Hun technologische innovaties biedt oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken op het gebied van mobiliteit, de vergrijzing, alternatieve en duurzame energiebronnen en voeding. Het Kabinet heeft de sector terecht aangewezen als topsector. Hier wordt echt waarde gecreëerd.

Betalen voor prestaties

De producenten hebben zich ontwikkeld tot ‘kop-staart’ bedrijven. Zij bepalen de productspecificaties en leveren het integrale product aan de eindklant. De klant betaalt vaak op basis van prestaties. Voor elke geproduceerde chip, voor elke gesorteerde koffer, voor elke gescande patiënt of voor elke gemaakte afdruk.

De ‘service level agreements’ zijn extreem scherp. En de claims bij het uitvallen van een systeem zijn hoog. Daarom zetten de bedrijven alles op alles voor een foutloze installatie en ondersteuning van hun systemen. Lees hierover op: Performance Based Logistics.

DOA

Dead on arrival (DOA) wordt in de technische wereld gebruikt om aan te geven dat hardware defect is bij de levering. De high tech bedrijven hebben 0,2 tot 0,5% DOA’s aan het einde van hun logistieke keten.

De vervolgkosten zijn hoog: claims van klanten, wachtende monteurs, garantiekwesties, reparatiekosten en veel papierwerk. Een van de bedrijven had uitgerekend dat elke DOA 500 euro kostte.

Een voorzichtige rekensom leverde op dat de bedrijven tot 2% van hun omzet kwijt zijn aan DOA’s. Maar, ook dat eigenlijk niemand het echt wist. De DOA’s worden gemeten, en geanalyseerd, maar de kosten zijn niet inzichtelijk.

Intensive care

DOA’s kunnen overal in de logistieke keten ontstaan. Bij het ontwerp van het product en de verpakking, de logistieke processen, de condities in de logistieke keten en het gebrek aan informatie en ervaring in de logistieke keten. De behandelingsvoorschriften zijn specifiek en complex. De High Tech keten vraagt om ‘intensive care’.

De bedrijven hebben hun voorraadbeheer goed op orde, hun logistiek dienstverleners in de greep en de magazijnoperaties onder controle. DOA’s zijn de volgende horde in het bereiken van een 100% logistieke betrouwbaarheid.

Het was een inspirerende seminar bij FPC Beyond Packaging. Ik beloof dat ik een uitgebreid expertartikel schrijf over de oplossingen die bedrijven tijdens de ronde tafel noemden.

 

Lees meer artikelen van Walther Ploos van Amstel op:

http://www.logistiek.nl/gebruikers/id8616-Walther_Ploos_van_Amstel.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *