Denk na voordat je transportdata deelt

De digitale vrachtbrief kan transport en distributie van goederen efficiënter maken en veel congestie-ellende voorkomen. Maar dat betekent niet dat logistieke partners hun vervoersdata gedachteloos moeten delen. Walther Ploos van Amstel ziet de kansen, maar ontwaart ook bedreigingen. 

De digitale ontwikkelingen in transport en logistiek gaan snel. Zo snel zelfs, dat directies zich vaak voor voldongen feiten gesteld zien. Ploos van Amstel: “De slimme jongens bij bedrijven gaan er vaak als fanatieke hobbyisten mee aan de slag en blijven onder de radar van het topmanagement. Pas als er geen weg meer terug is, krijgen zij er van te horen. Er is dan geen beleid over data delen, men loopt achter de feiten aan.”

Waarom is dat een probleem? “Er kan nogal wat mis gaan bij digitalisering. Er zijn nu al samenwerkingsverbanden waar het piept en kraakt omdat er geen goede afspraken gemaakt zijn.” Walther Ploos van Amstel ziet drie bedreigingen: diefstal door zwakke cyberbeveiliging, geschillen over het eigendom van data en het optrekken van nieuwe data-grenzen in de EU.

Lees het hele interview hier.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Françoise van den Broek
Hoi Walther,

Dit artikel is uit 2015. In de kern klopt het natuurlijk wel, maar misschien is een update wel interessant. Mede met het oog op de eFTI,-verordening die per 2025 van kracht wordt. Die houdt in, dat (EU) overheden in 2025 in staat moeten zijn om data digitaal te ontvangen, van bedrijven die digitaal willen delen. Bedrijven zijn dan nog niet verplicht om ook digitaal aan te leveren.

Ook werkt de link naar het interview (niet) meer. Ik kom hierop, omdat ik vanuit de Topsector bezig ben met Digital Shipment Data (w.o. de e-CMR = elektronische vrachtbrief).

Gr,
Françoise
Paul Boselie
Lid sinds 2008
Je bent van harte welkom om een gastcolumn te schrijven! Walther.