E-fulfilment: 'Magazijnen zijn net diesels'

De opkomst van e-commerce stelt retailers voor enorme uitdagingen. Hun logistieke kosten zijn de afgelopen jaren de pan uit gerezen, schetst Walther Ploos van Amstel in de aanloop naar zijn presentatie op Logistiek & E-commerce. Online verkopers krijgen er maar moeilijk grip op.

‘Behalve meer snelheid wordt tegenwoordig ook steeds meer nauwkeurigheid gevraagd’, legt Ploos van Amstel uit. ‘Denk aan tijdvakleveringen. Deze uitdagingen zorgen ervoor dat er gemiddeld minder zendingen per rit meegaan’, aldus de Lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam op TwinkleMagazine.

Magazijnproductiviteit
De logistieke productiviteit daalt niet alleen op de last mile, ook in de magazijnen. Ploos van Amstel: ‘Bij e-commerce kun je pas wat doen als je een order binnen hebt. Het is pull, terwijl je vroeger op gezette tijden voorraad naar de winkels pushte. Je moet die processen volledig opnieuw inrichten, à la Coolblue en Picnic, of je moet heel goed gebruik maken van big data, zoals Docdata en CB Logistics doen. Dan kun je alsnog een hoge productiviteit realiseren, van negen- tot twaalfhonderd orderregels per uur. Die magazijnen zijn net diesels: eenmaal warm blijven ze draaien. Een goede planning is essentieel. Ik kom trouwens retailers tegen die trots zijn op vijftig ordergels per uur, moet je nagaan.’

Lachwekkend
E-commerce logistiek is totaal iets anders dan traditionele winkellogistiek, wil Ploos van Amstel maar zeggen: ‘V&D, Hema en legio andere partijen hebben het gecombineerd, maar zijn daarop teruggekomen. Het is op zijn minst lachwekkend om e-fulfilment er zelf even bij te doen, de kloksnelheid ligt er veel hoger en door de steeds veeleisender klanten zie je de handling-kosten exploderen. Het lukt zelfs Amazon, best in class, trouwens nog maar nauwelijks om de kosten voor fulfilment onder de 20 procent te houden.’

Integraal kijken
De lector pleit voor een integrale aanpak van e-commerce logistiek. ‘Dan praat je over voorraad, warehousing en transport, de drie pijlers van logistiek. Vroeger kon je dat in alle rust per pijler optimaliseren. Nu kom ik nog steeds van die verschillende “directoraten” tegen binnen organisaties, maar je moet echt integraal kijken, in één keer de goede keuzes maken om de cost to serve te beperken. Ploos van Amstel zal op het congres de belangrijkste margekillers in e-commerce logistiek bespreken, waarbij hij ook ingaat op de uitdagingen in b2b.
Walther Ploos van Amstel is keynote spreker tijdens Logistiek & E-commerce, op 14 juni in Van der Valk Hotel Almere. Op de congresdag, die wordt voorgezeten door radiopresentator Tom van 't Hek, verzorgen ook Frederik Nieuwenhuys van boodschappenbezorger Picnic en Oscar Diele van Flinders een keynote presentatie. Bekijk hier het programma.

Bron: Twinkle Magazine

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>