Een bezorgbox aan mijn voordeur? Liever niet...

Logixbox, De Buren Afhaalcentrum, LockBox, DHL Parcel en Zalando testen een ‘brievenbus voor pakketten’ die naast de voordeur van onze huizen wordt gehangen. Het lijkt of dit bezorgconcept door steeds meer partijen als de toekomst voor het afleveren van e-commerce orders wordt gezien. Is het een blijvende oplossing? Twinkle vroeg het aan vier branchekenners.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Fred Schilders
Waarom al dat haastige "ik moet het de volgende dag hebben"? Natuurlijk, de "klant" wil het maar als we naar de milieu effecten van dagelijks duizenden rondrazende halfvolle bestelbusjes kijken dan kan het daarvan aanpakken ook heel wat opleveren. Ook wetgeving/regelgeving zal ons meer en meer middels milieu eisen gaan dwingen!
Bezorgen dus alleen op dinsdag en vrijdag (of op andere te kiezen dagen, een weekenddag?) en op 2 dagdelen, nl 's middags en 's avonds. Kunnen werkenden aangeven na 19.00 uur te willen ontvangen. Overigens kan iedereen met deze vaste dagen rekening houden.
Voordelen, minder verkeer op de andere dagen en 100% beladen wagens op dinsdag en vrijdag.
Dinsdag bezorgde producten die retour moeten kunnen vrijdag weer worden meegenomen.
De overslagpunten van de pakjes/producten weten ook wanneer e.e.a. in geladen moet worden en kunnen hun programma hier op afstemmen. Ook de automatisering profiteert hiervan.
Jeroen Oonincx
Goed verhaal Fred. Iedereen raakt gewent aan het zo snel mogelijk ontvangen en waarom eigenlijk? Al die haast in het leven jaagt je nog meer op. Het kan ook goedkoper als het efficiënter gepland wordt en het milieu is er zeker bij gebaat.