Het magazijn als de zwakste schakel in de keten

Maar liefst 55 procent van de magazijnen in Nederland maakt zo weinig gebruik van moderne managementmethoden en IT-ondersteuning dat ze een zwakke schakel in de keten vormen. De leiding in deze magazijnen is vooral bezig met brandjes blussen en heeft nauwelijks tijd om knelpunten structureel aan te pakken. Dit blijkt uit een vierjarig onderzoek van auteur Jeroen van den Berg onder 500 distributiecentra voor zijn nieuwe boek Highly Competitive Warehouse Management.

De auteur zegt: “Ik heb de gebruikte werkwijzes en technologieën van best-in-class distributiecentra geïnventariseerd op diverse gebieden als IT, procesinrichting, organisatie, prestatiemeting en ketensamenwerking. Denk bijvoorbeeld aan prestatiemeting op de werkvloer, papierloos WMS of het maken van heldere ketenafspraken. Het blijkt dat distributiecentra gemiddeld slechts eenderde van deze best practices gebruiken. Hierdoor zijn ze niet in staat om een concurrerend serviceniveau te realiseren en is het kostenniveau onnodig hoog. Zonde, niet alleen vanwege de kostenverspilling van gemiddeld 20 procent, maar ook doordat de logistieke prestaties het concurrentievermogen van het bedrijf schaden.”

In het onderzoek zijn de distributiecentra ingedeeld in drie groepen naar de mate van volwassenheid: leiders, volgers en achterblijvers. Slechts 7 procent van de distributiecentra behoort tot de leidergroep. Deze DC’s presteren uitstekend en leveren concurrentievoordeel voor het bedrijf.

Wat opvalt is dat met name bedrijven in high-tech en retail vooroplopen. Van den Berg kan dat goed verklaren: “De high-techmarkt kent relatief lage marges en korte product-levenscycli, waardoor het een uitdaging is om met slimme logistiek de beperkte voorraden op de juiste plek te krijgen. De retail combineert relatief lage marges met complexe fijnmazige uitlevering. Bovendien zorgt een foutje in de uitlevering direct voor lege schappen in de winkel. Dat stelt hoge eisen aan de logistiek.”

Maar liefst 55 procent van de magazijnen zit in de groep achterblijvers. In deze magazijnen is het vaak een hele toer om de goederen iedere dag weer de deur uit te krijgen. Veel managers zagen hun scores in het onderzoek als een wake-up call: “We hadden geen idee dat we achterliepen.” De onderzoeker geeft hen een tip: “Begin met procesbeschrijvingen en prestatiemeting. Dan zullen de problemen je niet langer overkomen, maar zie je ze aankomen en kun je gericht actie ondernemen.”

De resultaten zijn na te lezen in het rapport Warehouse Maturity: Key to Best-in-Class Performance, dat te downloaden is via www.hcwm.net.

Over Jeroen van den Berg: Jeroen van den Berg (1967) is expert in warehouse management. In zijn werk als adviseur, auteur, trainer, spreker of onderzoeker, daagt hij mensen uit om de big picture te zien en de obstakels te overwinnen die vooruitgang tegengaan in bedrijven. Hij heeft het talent om complexe problemen te structureren zodat ze eenvoudig-te-begrijpen worden.

Hij is auteur van ‘Integral Warehouse Management’ (2007) en de herziene uitgave ‘Highly Competitive Warehouse Management’ (2012). In 1996 promoveerde hij aan de Universiteit Twente met zijn proefschrift ‘Planning and Control of Warehousing Systems’. Hij is afgestudeerd in Toegepaste Wiskunde aan dezelfde universiteit.

 

Over het boek Highly Competitive Warehouse Management

Titel: Highly Competitive Warehouse Management

Ondertitel: An Action Plan for Best-in-Class Performance

ISBN: 0-915910-65-9 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>