Hoe zit het met regels voor vrachtfietsen?

Pakketbezorgers die hun pakjes met een vrachtfiets vervoeren, kinderdagverblijven die hun kinderen met bakfietsen ophalen en versproducten die met de fiets worden bezorgd. Op fietspaden in de stad verschijnen steeds meer voertuigen die sneller en vooral breder zijn dan de ‘normale’ fiets. Toch ontbreekt het nog aan duidelijke regelgeving.

‘Er zijn nauwelijks stallingsmogelijkheden en laden en lossen moet gebeuren op de stoep, want in een parkeervak mag zo’n fiets niet staan’, legt onderzoeker Susanne Balm tegenover AT5 uit. Vanuit de Hogeschool van Amsterdam onderzocht zij samen met de hogescholen in Rotterdam, Arnhem en Nijmegen de laatste twee jaar het gebruik van vrachtfietsen en soortgelijke voertuigen, zoals vrachtvoertuigen gebaseerd op de onlangs verboden Stint. Susanne Balm: ‘We hoorden terug dat ze het fietspad te smal of te druk vonden, maar dat als ze op de weg gingen rijden, dat het overige verkeer weer te snel ging. Eigenlijk is er nog geen goede plek voor ze.’

De Fietsersbond vindt de opkomst van de brede fietsen lastig. Op AT5 stellen ze: ‘Voor ons is het ook prettiger dat die logistiek niet met vuile dieselbusjes gaat, maar er moet door de gemeente goed worden nagedacht over de infrastructuur. Er zijn goede brede fietspaden nodig.’

Bron: AT5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *