ING kijkt vooruit naar transportsector in 2019

ING kijkt vooruit naar transportsector in 2019. De transportsector groeit in 2019 minder snel, met name internationaal. Voor 2020 gaan ze uit van een vergelijkbare groei. Het vervoer over water groeit het hardst door normalisatie na laag water, logistieke dienstverleners en wegtransporteurs volgen. Luchtvaart en spoorvervoer blijven achter.

Oplopende kosten, personeelskrapte en internationale tegenwind zetten de winstgevendheid onder druk. Eind 2018 daalden de brandstofkosten, maar in het voorjaar van 2019 is de dip alweer voorbij. Met een aandeel van 20% tot meer dan 60% in de kosten was dit direct weer voelbaar voor transportbedrijven.

Transport- en logistiekbedrijven hebben moeite om personeel te vinden. Uit een enquête van ING Economisch Bureau blijkt dat 70% van de bedrijven dit jaar een tekort aan personeel verwacht en ruim een kwart van de bedrijven hierdoor hogere lonen betaalt. Dit stuwt de  loonkosten naast de CAO-verhogingen verder en dit hakt er als grootste kostenpost voor veel bedrijven in.
Met een EBIT-marge van enkele procenten maakt elk niet doorberekend procent verschil. Logistieke dienstverleners hebben hier door een hogere winstmarge minder last van dan wegtransporteurs. Niettemin zijn intensief volgen en beheersen van de kosten plus productiviteitsverbetering per medewerker, bedrijfsmiddel of vierkante meter cruciaal om er financieel niet bij in te schieten.

Bron: ING

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>