KiM over online kopen en mobiliteit: bezorgschaamte is eigenlijk niet nodig

Nederlanders zullen door de coronapandemie ook de komende jaren aanzienlijk vaker online spullen, boodschappen en maaltijden bestellen dan voor 2020. Dat blijkt uit het onderzoek 'Online winkelen en COVID-19: de effecten op mobiliteit en transport' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Online boodschappen doen blijft na de pandemie ongeveer gelijk aan het niveau van 2020 en 2021. De thuisbezorging van maaltijden en onlineaankopen zal naar verwachting slechts licht afnemen ten opzichte van de afgelopen twee jaar.

De winkel is nog steeds koploper

Volgens de Thuiswinkel-monitor is het aandeel onlineaankopen in het totale aantal aankopen toegenomen van 7% in 2019 naar 10% in 2020. Nederlanders kopen het overgrote merendeel van de producten (90%) nog gewoon in fysieke winkels. 

Mede door de COVID-19-maatregelen is het online kopen van producten in 2020 toegenomen met 41% ten opzichte van 2019. Deze toename heeft gevolgen voor de logistiek, de personenmobiliteit en de bijbehorende CO2-uitstoot. Het aandeel online bestelde maaltijden in de totale voedseldiensten steeg van 10% in 2019 naar 18% in 2020. De omzet van online bestelde maaltijden steeg in dezelfde periode met 35%. 

Bezorgschaamte?

Aan de ene kant werd er 38% meer pakketten thuisbezorgd, maar zorgde efficiëntiewinst voor een daling van de afgelegde afstand per pakket. Aan de andere kant leverde de e-commerce een kleine besparing in de personenmobiliteit op, omdat mensen minder vaak naar de winkel gingen.

Het online bestellen en thuis laten bezorgen van kleding, schoenen of accessoires voorkomt in circa 60% van de gevallen een fysieke trip naar de winkel. Gemiddeld legden Nederlanders door het online kopen van kleding, schoenen en accessoires jaarlijks circa 27 km per persoon (van 12 jaar of ouder) minder af. Het online bestellen van kleding, schoenen en accessoires leverde een CO2-besparing op van 170-450 g CO2 per onlineaankoop.

Voor het online bestellen van boodschappen is het echter nog maar de vraag of dit een CO2-besparing oplevert (tussen -220 en +50 g CO2 per onlineaankoop) ten opzichte van het zelf naar de winkel gaan. 

Pakketvervoer is minder dan 5 procent bestelverkeer

Het aandeel van het post- en pakketvervoer in het bestelautogebruik is beperkt. In gereden kilometers was dit in 2018 ongeveer 4,5% en in vervoerd gewicht 2,3% (CBS, 2019). Een toename van het pakketvervoer is hierdoor nauwelijks zichtbaar in de totale kilometrage van bestelauto’s. 

Onlinewinkelen kan tot een CO2-reductie leiden, maar zeker niet altijd. In de toekomst kan de CO2-reductie toenemen door de CO2-uitstoot per levering verder te beperken. Dit kan bijvoorbeeld door lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) in te zetten en het bestelautopark te elektrificeren. Hiermee kan het omslagpunt waarbij de substitutie van een fysieke aankoop door thuisbezorgen tot netto milieuwinst leidt, eerder worden bereikt. Het inzetten op het elektrificeren van het voertuigpark (zero-emissie) leidt tot een grote CO2-reductie. 

Bron: KiM

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>