On line levensmiddelen? Straks 50.000 nieuwe chauffeurs nodig...

Walther Ploos van Amstel maakt zich op Distrifood zorgen over de groei in het aantal bestelbussen. ‘Op dit moment rijden er in een gemiddelde woonwijk al twaalf tot vijftien bestelbussen per dag. Albert Heijn, Coolblue, PostNL, Picnic, noem maar op. Daar komen nu ook Jumbo en Plus bij. Ik verwacht een explosie in het aantal bestelbusjes op de weg. Zeker op de zaterdag en zondag zal de klant dit ervaren in zijn woonomgeving.’

Ook ziet hij een grens in het aantal chauffeurs. ‘Wanneer straks acht procent van de totale omzet in retail afkomstig is van online, zal het aantal busjes voor pakketvervoer zijn verdubbeld. Tenminste, als we op de huidige voet met e-commerce verder gaan. Dat betekent dat we in totaal nog eens 50.000 gekwalificeerde chauffeurs nodig hebben. Een ongewenste en onmogelijke situatie.’

Lees het hele interview op Distrifood hier.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Frank Kindt
De heer Ploos van Amstel lijkt zich in toenemende mate zorgen te maken over het stijgend aantal bestelbusjes in onze woonomgeving. Wellicht is dat terecht, maar ik zie in mijn woonomgeving dagelijks een heleboel mensen in hun auto stappen om naar een supermarkt of winkelcentrum te gaan. Verdere toename van E-Commerce leidt er wellicht ook toe dat mijn buren minder en minder zelf naar supermarkt of winkelcentrum rijden.

Als ik mij niet vergis was er vorig jaar een event op Nijenrode waar EY een studie presenteerde waarin inderdaad werd aangetoond dat consumenten minder gebruik van eigen vervoer maken als men meer koopt via internet.

Of kan het zo zijn dat, het zorgen maken over het stijgend aantal bestelbusjes in een woonomgeving, sterk samen hangt met waar we wonen? Lijkt mij dat een bewoner van een grachtenpand in Amsterdam waarschijnlijk meer hinder lijkt te ervaren van toenemende bestelbusjes, dan iemand die in een rustige randgemeente woont.

Ook ik heb de waarheid niet in pacht, maar toename van E-Commerce kan volgens mij dus ook een gunstig effect op het verkeer in een woonomgeving hebben. Ik zie in mijn woonomgeving liever 4 busjes in de avond, dan 20 buren naar de supermarkt rijden. Of denkt u daar weer heel anders over?