Moet er een 'snelkassa' bij distributiecentra komen?

Een snelkassa voor kleine zendingen, LTL-fastlanes (less than truckload), verlagen de wachttijden bij distributiecentra in het gunstige geval met meer dan veertig procent. Dit blijkt uit het afstudeeronderzoek van Masterstudente Ilona Voogt van de Vrije Universiteit in Amsterdam, uitgevoerd in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland en met Van Uden Logistiek en onder begeleiding van prof. dr. W.E.H. Dullaert.

 

Op Logistiek.nl schrijft zij hierover een expertartikel met als belangrijkste conclusies:

  • Door altijd prioriteit te geven aan LTL-zendingen wordt de gemiddelde wachttijd met veertig procent verkort. De LTL-fastlanes blijken daarnaast nauwelijks invloed te hebben op de verwerkingstijd van orders en op inzet van medewerkers. Per saldo zijn dus niet méér medewerkers of middelen nodig bij het gebruik van de fastlanes.
  • De daling van de bezettingstijd van een dock als gevolg van de daling in de wachttijd, zorgt ervoor dat er meer orders per dag kunnen worden verwerkt. Ook stelt de verkorte wachttijd de vervoerder in staat efficiënter te plannen en meer routes per dag in te plannen. Daarnaast profiteert het milieu van de introductie van LTL-fastlanes: de betere doorstroming zorgt voor minder opstoppingen op en rond het dc, waardoor de uitstoot van uitlaatgassen wordt verminderd.
  • Er zijn meer variaties te bedenken, zoals een dock dat alleen in piekuren wordt gebruikt als LTL-fastlane. Het onderzoek richt zich daarnaast op maar twee key performance indicators: de gemiddelde wachttijd en de gemiddelde bezettingstijd van het dock. 

Het onderzoek van Ilona Voogt is een eerste stap op weg naar het verkorten van wachttijden en verblijftijden van LTL-zendingen en biedt aanknopingspunten voor uitgebreider onderzoek.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>