Niet elke schuur is een ‘last mile’ cityhub

Als je de vakbladen volgt dan lijkt er een hausse in het aanbod van ‘last mile’ cityhubs. Maar, niet elke schuur is geschikt als ‘last mile’ cityhub. Waaraan moet een cityhub voldoen om echt te kunnen functioneren als een echte cityhub? De belangrijkste vraag: met wie wil je samenwerken in stadslogistiek? Kijk in elk geval verder dan alleen de huurprijs per vierkante meter.
Goed bereikbaar

Ten eerste moet je goed bereikbaar zijn over de weg (en liefst ook nog over het water). Bij het bundelen van goederenstromen komen er veel vrachtwagens en bestelauto’s en lichte elektrische voertuigen bij elkaar. De mobiliteit rond de cityhub moet slim, veilig en congestieloos worden geregeld; ook voor de lichte elektrische voertuigen. Anders sta je eindeloos stil. Vergeet niet de bereikbaarheid voor het vele personeel (ook ‘s avonds en ‘s nachts). En blijft het gebouw ook in de toekomst goed bereikbaar? Wat gebeurt er bij de buren?

De ruimte binnen

Ten tweede moet de ruimte binnen in de cityhub geschikt zijn voor de operaties. Voor veel stadslogistieke segmenten is vooral veel ruimte nodig voor handling, cross-docking en value-added-services (pre-installatie, dark kitchen, retouren) en juist minder ruimte voor opslag. De ene stadslogistiek vraagt om 10.000 vierkante meter of meer, maar andere segmenten hebben voldoende aan 500 tot 2.500 vierkante meter. Een hoogte van 6 meter volstaat voor de meeste stadslogistiek. Voor andere stromen is hoogte nodig ook voor tussenvloeren.
Breng de logistieke kenmerken van de goederenstroom daarom eerst goed in kaart met de PQRST-sleutel; wat is de logische lay-out? E-commerce van consumenten stelt andere eisen dan horecalogistiek, servicelogistiek of bouwlogistiek.

Voldoende los- en laaddocks

Snelheid en doorstroming bepalen de kosten van de totale operatie. Een goede verhouding tussen docks voor grote vrachtwagens en voor bestelauto’s is nodig. Een minimale verhouding is een-op-tien. Let er ook op dat je veilig kan manoeuvreren over het terrein, ook met met lichte elektrische voertuigen. Is de route logisch en veilig?

Voldoende buitenruimte

Er is behalve ruimte binnen ook veel ruimte buiten nodig voor het opladen van de zero emissie voertuigen en het veilig stallen van voertuigen. En hoeveel behoefte is er aan parkeerruimte voor het personeel; of komen die allemaal met de fiets? Veel aanbod van ‘cityhubs’ missen die buitenruimte voor het parkeren van voertuigen.

Energie

Met de komst van elektrische voertuigen voor stadslogistiek is er een stevige energiebehoefte. Welke mogelijkheden biedt de cityhub (en het bedrijventerrein)? Of is er hardnekkige netcongestie? Welke mogelijkheden biedt het gebouw voor het opwekken van stroom met zonnepanelen en de opslag van stroom? Wat zijn de verwachte energiekosten nu en in de toekomst? En wie gaat er investeren in de voorzieningen; de huurder of de verhuurder? Energie gaat de locatie van cityhubs bepalen.

Leuk en gezond werken

Is de cityhub ook inspirerend en aantrekkelijk? Draagt de inrichting bij aan het welzijn en de gezondheid van de medewerkers? Kunnen ze er makkelijk komen? Het is al lastig genoeg om goed logistiek personeel te vinden.

Samen ruimte durven delen

Cityhubs zijn gedeelde faciliteiten met andere bedrijven. De toekomst van stadslogistiek is in samen bundelen, samen delen van capaciteiten en vooral samen innoveren om de klant steeds beter van dienst te zijn.

Dat stelt niet alleen eisen aan de eigen opslagruimte, beveiliging, goede en veilige datanetwerken, gedeelde energievoorzieningen en een huishoudelijk reglement. De ruimte op cityhubs is schaars en je wilt conflicten voorkomen. Wie wil je graag als buren hebben (en wie juist niet)? Een goede buur is beter dan een verre vriend.

Kijk daarom bij het vestigen van een ‘last mile’ cityhub verder dan de huurpijs van de vierkante meters. Het gaat om met wie je samen, in de toekomst, het beste de klanten in de stad kan bedienen. Samen kun je uiteindelijk meer klanten bedienen, nieuwe business binnen halen en misschien wel kosten besparen. Daarvoor moet je soms even uit je 'comfort zone' komen.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>