On line levensmiddelen: Amazon versus Albert Heijn

De interesse van platformbedrijven als Amazon in de boodschappenmarkt is een waarschuwing voor supermarkten in Nederland, stelt ING Bank. Voor de dagelijkse boodschappen is de kans op een grootschalige verschuiving van verkoop via winkels en webwinkels naar dergelijke platformbedrijven klein.

Toch zijn er risico’s voor de onderhandelingspositie en de marge van supermarkten als ook maar een deel van hun omzet verschuift. Supermarkten kunnen zich daar tegen wapenen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.

Wanneer platformbedrijven zoals Amazon ondanks alle drempels bereid zijn de markt open te breken en daarbij financiële verliezen op de koop toe te nemen dan brengt dat grote risico’s met zich mee voor traditionele supermarkten:

  • Platformbedrijven kunnen zich specifiek gaan richten op de verkoop van producten met een hoge marge wat druk zet op de prijs en margestrategie van supermarkten.
  • Verdere groei van online boodschappen doen gaat ten koste van het volume dat in de winkel wordt verkocht en verlaagt het draagvlak voor fysieke winkels.
  • De onderhandelingspositie richting leveranciers wordt minder sterk als een platform hen een relevant alternatief afzetkanaal biedt. Grote leveranciers van supermarkten in de VS intensiveren daarom hun samenwerking met Amazon.

Gezien de risico’s is het voor supermarkten beter om te voorkomen dan te genezen. Eigen platformactiviteiten zijn daartoe een aanzet hoewel dat in sommige gevallen de omzet in fysieke winkels schaadt.

 

Bron: ING Bank

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>