Rotterdamse studenten: bezorgen met LEVV gaat sneller

Is het beleveren met lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) goed voor de de efficiency, klanttevredenheid en duurzaamheid? Studenten Logistics Management aan Hogeschool Rotterdam bogen zich de afgelopen maanden over deze vraag. Voor logistiek dienstverlener Nedcargo bezorgden zij als studentenbedrijf ‘HR Cargo’ dranken in de Rotterdamse binnenstad met een elektrische cargobike. Tijdens het pilotproject hebben de studenten 30 afnemers bezocht en meer dan 6.600 kg aan dranken bezorgd. Daarmee hebben zij 350 vrachtwagenkilometers bespaard (230 keer van Rotterdam CS naar de Erasmusbrug) en voor 279 kg minder CO2-uitstoot gezorgd.

 

HR Cargo

Twintig vierdejaars studenten Logistics Management voerden het project uit tijdens hun minor ‘Distributie in en rond Rotterdam’ van september tot en met november 2018. In groepen deden zij onderzoek naar de operationele kant van deze duurzame vorm van stadsdistributie, naar andere spelers in de markt, maar ook naar wet- en regelgeving. Met een presentatie van hun bevindingen aan alle betrokken partijen sloten de studenten hun minor succesvol af.

 

Voortzetting

Het project heeft zowel Nedcargo als de opleiding Logistics Management bruikbare inzichten opgeleverd. Beide partijen willen dan ook graag hun samenwerking voortzetten. Jurgen Mook, COO Nedcargo: “Het project HR Cargo helpt ons verder te kijken dan wat we gewend zijn en met behulp van studenten te werken aan oplossingen waar we nog niet aan hebben gedacht. We ontdekken op deze manier in korte tijd veel over het vernieuwend omgaan met stadsdistributie. Wij zetten onze samenwerking met Hogeschool Rotterdam graag voort. We zijn nog lang niet klaar.” Ewoud Moolenburgh, docent Logistics Management aan Hogeschool Rotterdam: “In een project als HR Cargo zitten studenten veel dichter op de praktijk. Sterker nog, ze zíjn eigenlijk de praktijk. Samen met Nedcargo werken we aan een vervolg in het volgende studiejaar. De focus ligt dan op een langere looptijd van het project, waar meerdere logistieke partijen zich bij kunnen aansluiten, om op deze wijze meer volume te genereren.”

 

Partners

Naast Nedcargo en Hogeschool Rotterdam waren ook Urban Arrow (cargobike), RoutiGo (planningssysteem), GroenCollect (locatie van de hub, aan de Keileweg in Merwe-Vierhavens), KennisDC Logistiek Zuid-Holland en Kenniscentrum Duurzame HavenStad van de hogeschool partner in het project. HR Cargo is een vervolg op projecten LEVV-LOGIC (in samenwerking met onder meer de Hogeschool van Amsterdam) en Stadslogistiek en sluit aan bij Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek van Gemeente Rotterdam.

Aanvankelijk zou voor het project ook een Stint worden ingezet. Op 1 oktober is naar aanleiding van een ernstig ongeval echter besloten dat deze niet meer mogen worden gebruikt. Als alternatief voor de Stint zijn naast de Urban Arrow ook de elektrische bestelbus Nissan E-NV 200 van Hogeschool Rotterdam en de Goupil van GroenCollect ingezet bij de belevering.

 

Nedcargo

Als marktleider in de levensmiddelen- en drankenlogistiek in de Benelux speelt Nedcargo voortdurend in op de snelle ontwikkelingen binnen de logistieke dienstverlening. Samen met onze opdrachtgevers werken wij steeds aan de vernieuwing van ons dienstenpakket. Door de bundeling van ervaring en kennis hebben wij een passende oplossing voor alle logistieke wensen.

 

RDM Centre of Expertise

Bij RDM Centre of Expertise (RDM CoE) werken studenten, docenten en onderzoekers van Hogeschool Rotterdam – vanuit verschillende vakgebieden – samen met ondernemers aan technische innovaties voor haven en stad. Op de campus van RDM Rotterdam is hiervoor een leerwerkomgeving ingericht die lijkt op de praktijk en is voorzien van allerlei faciliteiten. Ook organiseert RDM CoE events die jongeren enthousiast maken voor een studie of baan in de techniek. Zo dragen wij bij aan innovatief en toekomstbestendig techniekonderwijs.

 

Foto: RDM Hogeschool van Rotterdam

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>