Samenwerking in pakketbezorging: het levert eigenlijk niks op

Volgens een studie van de Duitse branchevereniging voor pakketbezorgers BIEK leidt samenwerking bij pakketbezorging niet tot lagere kosten of minder verkeer. BIEK komt tot deze conclusie in hun praktijkonderzoek ‘Quantitative Untersuchung der konsolidierten Zustellung auf der letzten Meile‘ bij twee pakketbezorgers in de steden Neurenberg en München.

Samenwerking levert niks op 

Samenwerking vermindert het aantal bestelwagens weliswaar met ongeveer 10% procent. Maar, de consolidatievoordelen gaan volgens het onderzoek verloren door het vereiste inter-depotverkeer tussen de pakketbezorgers. Het leidt ook tot aanzienlijk meer vervoersbewegingen (ook met grote vrachtwagens). Bovendien is het bij samenwerking lastiger om aan de service-eisen te voldoen door de extra tijd die consolidatie in de keten vraagt.
Tom Assmann, onderzoeker aan de Otto von Guericke University Magdeburg, reageerde via social media: “Consolidatie via microdepots in de stad wordt niet overwogen. Dit zou de negatieve effecten van inter-depotverkeer kunnen elimineren”. Samenwerking levert alleen maar resultaten oplevert als de hele keten wordt aangepakt.

Meer productiviteit in keten

Sinds 2002 is het aantal pakjes dat pakketbezorgers in Duitsland verdubbeld; gemiddeld was de stijging per jaar 4,4 procent. In die periode is de werkgelegenheid slechts gestegen met 2,5 procent per jaar. Het aantal voertuigkilometers steeg met 1,6 procent per jaar. Tussen 2002 en 2019 is de productiviteit in pakketbezorging verbeterd met 40 procent.

Nieuwe concepten nodig

In plaats van consolidatie wil BIEK alternatieve concepten voor pakketbezorging, waaronder meer interactie met de klanten, route-optimalisatie, voldoende laad- en losplekken, werkplekleveringen, microhubs en lichte elektrische voertuigen, white-label pakketstations, afhaalpunten en minder lucht in verpakkingen. De studie maakt duidelijk dat samenwerking alleen maar resultaten oplevert als de hele keten van kop-tot-staart wordt bekeken en niet enkel de ‘letzten Meile’. Daarbij hoort ook aandacht voor thema’s als address intelligence, standaard GS1 pakketlabels, containerisatie en uitwisseling van data.
En, welke kansen biedt de Hyperloop voor het verbinden van distributiecentra met stedelijke knooppunten? Een combinatie van centrale Europese DCs met lage handling kosten en weinig veiligheidsvoorraad voor producten met hoge waardedichtheid en verpakkingsdichtheid die b2c en b2b met snelle levering verkocht worden. Zo’n 40 tot 60 miljard zendingen in Europa in 2025.

Er, is nog veel te doen in de pakketsector om het aantal bestelauto’s op straat te halveren.

 

Walther Ploos van Amstel.

 

 

Foto: Simon de Rijke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *