Schoner rijden: kip of ei?

Op de BedrijfsautoRAI 2012 was de belangrijkste boodschap: ‘go electric'. De transportsector moet schoner en minder afhankelijk worden van olie. Maar wie durft er vandaag al te investeren in elektrisch rijden, biogas of LNG?

Deskundigen voorspellen dat de olieprijs van 100 dollar per vat naar 200 dollar per vat stijgt in 2030. De transportsector is een van de grootste gebruiker van fossiele brandstof. De olieprijs kan ook lager uitkomen als bedrijven inzetten op minder gebruik van olie en op alternatieve brandstoffen als biobrandstoffen, aardgas, LPG, elektriciteit, synthetische brandstoffen en waterstof.

Duurzaam

Transport en Logistiek Nederland berichtte onlangs: ‘Vanuit de maatschappij wordt steeds meer belang gehecht aan duurzaam en verantwoord ondernemen. Ook de transportsector draagt bij aan het verduurzamen van de sector. Daarnaast is de sector vanwege de oplopende brandstofprijzen op zoek naar reële alternatieven naast, en uiteindelijk misschien zelfs voor, de vertrouwde diesel. Het inzetten op alternatieve brandstoffen is ook bij ondernemers een actueel onderwerp; echter de vraag is: waarop moet worden ingezet?'

Moeilijk kiezen

Ik ben commissaris bij een aantal logistiek dienstverleners en alternatieve brandstoffen staan daar regelmatig op de agenda. Ondanks flitsende presentaties, mooie VIP-rooms, de vele glazen champagne en dit jaar zelfs sushi op de dure stands, kwamen we er op RAI gewoon niet uit.

Wij komen er om twee redenen niet uit. Ten eerste is er nog te weinig bekend over de levensduurkosten en inruilwaarde van de schone vrachtwagens. Ten tweede kijken de banken en leasemaatschappijen ook de andere kant op. Met het gebrek aan inzicht in de levensduurkosten en de inruilwaarde komen zij maar zelden met een financieel realistische offerte zonder risico's voor de transporteur.

Wij stellen de beslissingen voorlopig nog even uit en zetten vooral in op schonere dieseltechnologie zoals Euro VI en slimmer motormanagement.

Strategisch

Transporteurs begrijpen de haast die we moeten maken om alternatieve brandstoffen in te zetten. Maar de onzekerheden zijn nog te groot. In een sector waarin 50 procent van de omzet opgaat aan de kosten van de vrachtauto kun je geen risico's nemen voor de komende 8 tot 10 jaar, zeker niet als je kijkt naar de veel hogere kosten van aanschaf. Investeren in het wagenpark is een strategische beslissing.

Onderhoud

Hier ligt een uitdaging voor ondernemers, onderzoekers en onderwijs een ‘showcase' te maken voor schoner transport. Hoe zetten we innovatieve onderhoudsconcepten als prognostic health monitoring, health and usage monitoring en levensduurkosten in om een beheersbare, betaalbare en winstgevende ‘Power by the hour' te realiseren? Dat zou nog eens een mooie samenwerking zijn tussen Dinalog en World Class Maintenance! Anders kunnen we die goedbedoelde logistieke topsector wel op onze buik schrijven. Wat gaat u doen?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>