Simacan in gesprek met Jumbo en Ahold Delhaize over de toekomst in transportplanning

Simacan sprak met Karel de Jong en Tony Vendrig. Beiden zijn directeur Supply Chain, De Jong bij Jumbo, Vendrig bij Ahold Delhaize. Simacan brengt data van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens en TomTom samen en deelt deze met afnemers. ANWB gebruikt deze gegevens om verrijkte verkeersberichten te kunnen afgeven. Ahold en Jumbo gebruiken via Simacan deze informatie om de winkelbevoorrading zo efficiënt mogelijk te plannen en te monitoren.

Via de Control Tower van Simacan beschikken beide retailers over accurate bezorginformatie én kunnen alle schakels in de logistieke keten continu worden voorzien van actuele data. Dankzij digitalisering is het logistieke proces van beide supermarkten veel beter beheersbaar geworden. Waar vrachtwagens voorheen na het vertrek in het distributiecentrum min of meer van de radar verdwenen, houdt de logistieke keten nu voortdurend inzicht in en controle over alle transportritten van A naar B.

Geen competitief voordeel

Karel de Jong van Jumbo vertelt: “Ik ben blij dat onze vrachtwagens niet van glas zijn. Soms zijn ze volgeladen, maar er rijden er ook halfvol rond. Of erger. Als verladers maken we allemaal gebruik van hetzelfde wegennet, sluiten we aan in dezelfde files en omzeilen we wegafsluitingen via dezelfde omleidingen. Ik verwacht dat we dankzij digitalisering veel meer uitwisseling krijgen tussen verladers. Simpelweg omdat transport voor ons een commodity is. Transport geeft ons geen competitief voordeel en dat geldt evenmin voor Albert Heijn of Dirk van den Broek. We moeten het wél goed regelen, omdat het anders kostennadeel, dus concurrentienadeel oplevert. Maar ik vind dat we langzaam maar zeker moeten afstappen van het idee dat je altijd je eigen transportnetwerk moet gebruiken om spullen van A naar B te brengen.”

Verspilling uit transport halen

Tony Vendrig van Ahold Delhaize is het met Karel de Jong eens “Er is onderzoek gedaan naar de efficiency van taxivervoer in New York. Conclusie: als je vraag en aanbod goed aan elkaar koppelt, kun je met dertig procent minder taxi’s toe. Ook in onze wereld kunnen we nog veel efficiënter gaan rijden. Nu hakken we de planning in vakjes en bouwen we per vakje marges voor onvoorziene omstandigheden in. Met feitelijke digitale informatie kunnen we heel veel verspilling eruit halen en kunnen we met vollere wagens en flexibele combinaties gaan rijden. We willen het liefst niet aansluiten in de ochtendspits. Tegelijkertijd zeggen gemeenten vaak: je mag tussen 7 en 9 lossen. Da’s lekker, denk ik dan, zo creëren we juist de file. Maar stel dat onze chauffeurs na 9 uur mogen lossen, dan kan ik twee dingen beloven. Eén: als we zeggen dat we er om kwart over 9 zijn, dan regelen we het zo dat we er dan ook écht zijn. En twee: ik garandeer dat we met een schone auto komen en dat de chauffeur is opgeleid om veilig door de stad te manoeuvreren. Om kwart over tien zijn we dan de stad uit. Ik merk dat gemeenten daar steeds meer voor openstaan. Dat geldt ook voor lossen om zes uur ’s ochtends, met een stille vrachtwagen die uitgerust is met camera’s in plaats van achteruitrij-piepjes.”

Lees het hele interview hier.

 

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>