Stadslogistiek: niet last-mile, maar first-mile is knelpunt

We praten in stadslogistiek vaak over de last-mile problematiek met de komst van zero emissie zones en steeds meer beperkingen voor vrachtverkeer in woonwijken en binnensteden. Die problematiek gaan we vooral oplossen met bundelen, samenwerken, de groothandel en stadshubs.

De last-mile van de kleine zendingen, die op tijd bij de klant moeten zijn, gaan we regionaal ontkoppelen van de first-mile logistiek. Je hebt als lange-afstandsvervoerder straks niets meer in de stad te zoeken; er is geen ruimte meer. De last-mile de stad in wordt steeds slimmer en gezonder en ook betaalbaar als je dat aan professionals overlaat.

First-mile: just-in-time

Klinkt simpel. Maar de nieuwe last-mile roept wel vragen op over hoe we in de first-mile de tijdkritische kleine zendingen voor de bouw, retail, horeca en kantoren gaan bundelen naar de stad toe. In de horeca en food alleen al zijn duizenden producenten en leveranciers die straks via hubs gaan leveren; vers, vlug en volledig. De duizenden partners van Bol Plaza of Amazon staan voor grote uitdagingen met leveringen morgen en zelfs nog vandaag.

Hoe gaan we de efficiënte collectie organiseren van al die just-in-time zendingen? Papierloos natuurlijk. De planning van de collectierondes bepaalt ook het succes van de hubs en groothandels aan de rand van de stad. Die informatie is nodig voor de correcte en efficiënte verwerking in de hubs; OTIFNENC.

Leren van bloemen en planten

Leerzaam is hoe ze dat in de sierteelt doen. Vroeger waren er grote volumes van een kweker naar de veiling. Lekker makkelijk. Nu levert de kweker meerdere malen per dag een paar rolcontainers rechtstreeks aan de vele afnemers. Bloemen en planten moeten zo snel mogelijk naar de marktplaats en vervolgens op maat door naar de volgende stop. De fijnmazigheid en complexiteit neemt toe.

Zoals mensen ervoor kunnen kiezen om met de bus of met de taxi te gaan, zo kan dat ook in de sierteeltsector. De Winter Logistics DWL Express is vergelijkbaar met een taxidienst; ad hoc inzetbaar. Daarnaast biedt de Winter Logistics de DWL Busdienst. Dit is een vaste dienst, die steeds op vaste tijden vaste routes rijdt. Nooit meer elke dag datzelfde telefoontje plegen om transport te boeken. Zeker weten dat de lading wordt opgehaald. Op het afgesproken tijdstip. Uiteraard papierloos met een goed doordachte app voor de gebruikers. De Winter Logistics werkt daarbij samen met andere transporteurs in Greenport Logistics.

Kansen: vlugger, vaker en verser

De ketenomkering gaat stroomopwaarts in ketens onvermijdelijk leiden tot meer fijnmazigheid, dynamiek en complexiteit. Er is behoefte aan grootschalige, en vooral duurzame, collectiesystemen. Papierloos, te boeken als een taxi, met hoge serviceniveaus. Data spelen de hoofdrol in de communicatie met de stadshubs en de dynamische planning. Capaciteiten worden gedeeld in samenwerking of met transportplatforms. Dit is geen business-as-usual. Dit betekent echt innoveren in stuff en fluff!

 

Walther Ploos van Amstel.

 

Foto: De Winter Logistics

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>