UWV: webwinkels hebben behoefte aan talent

Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor winkelen via internet. De sterke opkomst van webwinkels levert veel nieuwe werkgelegenheid op. Het aantal werknemers bij webwinkels nam tussen 2012 en 2016 toe van 38.000 naar 62.000. Vooral ict’ers, inkopers en logistiek medewerkers zijn steeds lastiger te vinden.

UWV deed onderzoek bij vijf grote webwinkels. Er is behoefte aan personeel op alle niveaus. Zo is er vraag naar:

  • Vriendelijke en sterke bezorgers (vaak geen opleidingseis);
  • Nauwkeurig werkende logistieke krachten, die meedenken met het totale logistieke proces (vaak geen opleidingseis, soms mbo-niveau);
  • Klantcontactmedewerkers die denken vanuit de klant en dus begrijpen welke behoeften zij hebben. (minimaal mbo-niveau);
  • Ervaren inkopers (minimaal hbo-niveau);
  • Ict’ers en dataspecialisten met specifieke kennis (hbo/wo-niveau).
De grote webwinkels hebben moeite om voldoende goede logistieke krachten te vinden. Dit komt doordat het logistieke proces 24 uur per dag, 7 dagen in de week doorgaat. En daar zijn veel mensen voor nodig. In de decembermaand is de vraag naar personeel  nog groter. Webwinkels zetten tijdens deze piekmomenten extra personeel in. Maar ook na de feestdagen zijn er goede kansen op een baan voor logistiek medewerkers.
Webwinkels geven aan dat logistiek personeel dat meerdere taken tegelijk kan oppakken erg gewild is. Het gaat dan om het verwerken van inkomende en uitgaande goederen, het inpakken van producten en het verwerken van retouren.

Logistiek personeel

De redenen waarom werkgevers logistiek personeel lastig kunnen vinden, lopen uiteen. Eén van de oorzaken is het negatieve imago van het beroep. Werken in een distributiecentrum is intensief. “Zowel fysiek als mentaal kan het zwaar zijn, want men moet constant gefocust zijn”, geeft één van de HR-professionals aan. Het werken in ploegendiensten is misschien niet voor iedereen aantrekkelijk.
Daarnaast wordt aangegeven dat logistiek medewerkers over het algemeen geen ‘jobhoppers’ zijn. Als logistieke krachten ergens werken, is het lastig om ze te verleiden om voor een ander bedrijf te komen werken. Bovendien worden logistieke activiteiten steeds meer geconcentreerd op één plek. Dit maakt het eveneens lastig om voldoende personeel te krijgen.

Al met al is het type banen in webwinkels heel anders dan in fysieke winkels, waardoor het lastig is voor winkelpersoneel om 'over te stappen', concludeert het UWV. Werken bij de klantenservice van webshops past vaak nog het beste.

 

Bron: UWV

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>