Waarom staan distributiecentra waar ze staan?

HvA collega Sander Onstein promoveert op 1 december a.s. op zijn onderzoek naar de factoren die voor bedrijven belangrijk zijn bij de locatiekeuze van distributiecentra. Sander onderzocht drie sectoren: consumenten elektronica, fashion en online retail.

Volgens Onstein kom onder andere naar voren dat bedrijven in zowel de consumenten elektronica als de fashion sector het even belangrijk vinden dat het distributiecentrum nabij een zeehaven als een luchthaven is gevestigd. Modebedrijven kunnen de zeehaven gebruiken voor de inkoop van een nieuw mode seizoen (grote volumes) en de luchthaven voor het snel inkopen van hardlopers tijdens een seizoen.

Sander Onstein vertelt tegen Logistiek: “Wat mij verder is opgevallen, is dat persoonlijke voorkeuren vanuit de directie een rol kunnen spelen bij de locatiekeuze van een DC. Van belang daarbij zijn de afstand van het distributiecentrum tot het eigen woonadres of kwalitatief goed onderwijs voor kinderen.”

Internationale bedrijven kiezen Nederland soms vanwege het aantrekkelijke belastingklimaat. Zelfs wanneer ons land niet in het transport zwaartepunt ten opzichte van de klant ligt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *